دين وفطرت
کارهای منزل وظیفه کیست؟

کارهای منزل وظیفه کیست؟

کارهای منزل وظیفه کیست؟

اگردرخانواده ای زن نیز مثل مرد بیرون از خانه کار کرده باشد آیا در این مورد کارهای خانه در دوش زن می ماند؟ اگر اینچنین هست مگر این تبعیض وظلم به زنان نیست؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که احکام اسلام بی دلیل ومنطق نیست ،خدای متعال وظایف جنسها را درسرشت و فطرت آنها نهاده است.   قران کریم در این مورد می فرماید:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ..

“مردان سرپرست زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى كنند پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى كنند..”

بدین ترتیب گرداننده اصلی خانواده مرد است که خط مشی و اهداف زندگی را با توافق همسرش تنظیم می‌کند و مدیریت داخل خانه را به زن واگذار می‌کند. علاوه بر این زنان دارای احساسات ظریف و حساسی هستند ومقایسه با مردان در مشکلات و مسائل زندگی زودتر رنجیده شوند.

اگر مرد کار می کند ومی تواند خودش نیازهای خانواده را تامین نماید دراین صورت می تواند به زن اجازه ندهد که با امور خارج از خانه مشغول شود ،چون مهمترین وظیفه زن، شوهرداری و تربیت فرزندانی صالح و سالم است و هیچ امری نباید این مسئله مهم را تحت الشعاع قرار دهد. و تامين هزينه زندگی به عهده مرد نهاده شده است.

اما اگر زن کار خوبی داشته باشد که برای کمک به اقتصاد خانواده و تحصيل رفاه به مرد کمک می کند در این صورت با تقسیم کارهای منزل مرد در انجام کارها می تواند به او کمک کند ولی این تکلیف شریعی او نیست. ولی بهتر است که مرد با کار دور از خانه و زن با کارهای داخل خانه مشغول شود. البته شایسته است که در استوار کردن مبانی خانواده و تربیت اولاد زوجین به یکدیگر کمک کنند ولی تکلیف مرد نیست که  تمام وقت و زمانش را برای انجام  امور خانه صرف نماید.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید