دين وفطرت
آیا پیامبر(ص) این زنان را لعن کرده است؟

آیا پیامبر(ص) این زنان را لعن کرده است؟

با عرض سلام.  ببخشید در رابطه با حدیث “لعن الله الواشمات والمستوشمات والنامصات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغیرات خلق الله” یعنی: “خدا لعنت کرده است کسی که خال کوبی می‌کند و آنکه خواهان خال کوبی کنند، و کسی که ابروها را باریک می‌کند و آنکه خواهان باریک کردن آنها ست، و کسی که بین دندانها به منظور زیبایی فاصله میافکند، اینها کسانی هستند که آفرینش خدا را دگرگون می‌کنند” (روایت بخاری و مسلم) یک سوال از شما داشتم. آیا این حدیث خلق الله را به روشنی تفسیر و بیان می کند که منظور از خلق الله  ابرو  گرفتن زنان میباشد؟  لطفا راهنمایی لازم بفرماید که آیا این حدیث صحیح است یا خیر اگر صحیح است چرا و اگر صحیح نیست چرا ؟

با تشکر فراوان دوستتان دارم .

و علیکم السلام و رحمه الله

حدیث فوق به خاطر وجود کلمه لعن قابل مناقشه است. علت این که حدیث فوق را به عنوان صحیح قبول نکردیم، لعن پیامبر (ص )بود.  چون خوب می دانیم پیامبر اسلام حتی در موقع ای که بر سر مبارکش  کثافات ریختند، دشمان را لعن نکرده بود.  چه طور ممکن هست همین پیامبر بر زنانی که خال کوبی یا مو مصنوعی و … کرده لعن کند! در این راستا به یقین می توان گفت که ابرو برداشتن اشکالی ندارد، فقط نباید تمام ابرو را برداشت. ولی این حکم  به این معنی نیست که پیامبر به آنها لعن کرده باشد. البته این نکته قابل ذکر است که نهی با لعن فرق می کند. علاوه بر این  حضرت محمد  (ص) انسانها را از خشونت نسبت به زنان برحذر داشته ،  دستور می دهد که در تعامل با آنها  نیکو رفتار کنند، چطور می شود که خودش برای ابرو برداشتن به آنها لعن کند؟

از طرف دیگر، این چیز ها جزء تغییر خلقت حساب نمی شود. و الا به موهایمان هم نباید مدل می دادیم و رهایش کنیم، به هر شکلی که می شود در بیاید؟!

در آیه ۱۱۹ سوره نسا خداوند می فرماید:

 وَلأُضِلَّنَّهُمْ وَلأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الأَنْعَامِ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَمَن یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِّن دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِینًا

و آنها را گمراه میکنم و به آرزوها سرگرم می‏سازم و به آنها دستور می‏دهم که (اعمال خرافی انجام دهند و) گوش چهارپایان را بشکافند و آفرینش (پاک) خدائی را تغییر دهندو آنها که شیطان را به جای خدا ولی خود برگزینند زیان آشکاری کرده‏اند.

در آیه دیگر چنین آمده است:

قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ

گفت پروردگارا از آنجا که مرا فریفتى، بر سر راه راست تو در کمین آنان [بندگان‏] مى‏نشینم‏ (اعراف ۱۶)

و در آیه شریفه دیگر که مرتبط با دین الله است چنین آمده است:

فأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ

روی خود را متوجه آئین خالص پروردگار کن این فطرتی است که خداوند انسانها را بر آن آفریده دگرگونی در آفرینش خدا نیست این است دین و آئین محکم و استوار ولی اکثر مردم نمی‏دانند. (روم ۳۰)

از آیاتی که بالا آوردیم و با ربط دادن به یک دیگر خواهیم دید که منظور از تغییر در خلقت الله  همان تغییر دادن دین الله است که در اصل آن مطابق با فطرت انسان می باشد.

ما هم از شما تشکر فراوانی داریم

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید