دين وفطرت
در صورتی که مرد برای طلاق راضی نباشد زن می تواند طلاق بگیرد؟

در صورتی که مرد برای طلاق راضی نباشد زن می تواند طلاق بگیرد؟

با سلام و خسته نباشید. ببخشید سوالی در باره طلاق داشتم و آرزومندم راهنامیی فرمایید. اگر زنی می خواهد از شوهرش جدا شود ولی شوهرش طلاق نمی دهد. وظیفه زن در این مورد چیست؟

علیکم سلام.

در دین اسلام به این زن این حق و اختیار داده شده که در مواردی اگر بخواهد می‌تواند از شوهرش جدا شود. مواردی چون مورد آزار و اذیت قرار گرفتن، ناتوانی جنسی مرد، عدم توانایی شوهر در تأمین نفقه و غیبت مستمر و طولانی او. پس چنانچه زن بر اثر ضرب و شتم دائم از طرف همسر، توانایی ادامه زندگی مشترک را از دست دهد یا همسرش حقوق وی را رعایت نکند و نفقه‌ی او را تأمین نکند و امثال این موارد، زن می‌تواند به قاضی ( دادگاه)  درخواست طلاق بدهد، اگر برای قاضی محرز شود که حق با زن است و ایجاد صلح و سازش مشکل است، اقدام به جدایی و مفارقت بین زوجین می‌نماید و آنها را از هم جدا می‌سازد. ولی اگر مشاهده کرد که اظهارات زن صحیح نیست، توجهی به شکایت و تقاضای جدایی وی نکرده و او را به زندگی زناشویی مشترک برمی‌گرداند.

در قران کریم خدای متعال  فی فرماید:

الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَنْ يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

طلاق [رجعى] دو بار است پس از آن يا [بايد زن را] بخوبى نگاه داشتن يا بشايستگى آزاد كردن و براى شما روا نيست كه از آنچه به آنان داده‏ ايد چيزى بازستانيد مگر آنكه [طرفين] در به پا داشتن حدود خدا بيمناك باشند پس اگر بيم داريد كه آن دو حدود خدا را برپاى نمى دارند در آنچه كه [زن براى آزاد كردن خود] فديه دهد گناهى بر ايشان نيست اينست ‏حدود احكام الهى پس از آن تجاوز مكنيد و كسانى كه از حدود احكام الهى تجاوز كنند آنان همان ستمكارانند (بقره 229)

نظریه ها

  • سلام علیکم ورحمت الله
    در هیچ جای قرآن نیامده که عدم ناتوانی نفقه از طرف شوهر منجر به حق طلاق میشود،،،،بلکه ندادن نفقه بصورت عمدی باعث طلاق میشود
    اگر مرد فقیر است و نمیتواند نان و نفقه زن را پرداخت کند بر سایر مسلمین واجب است تا زکات پرداخت کنند
    و آن زن و مرد را غنی کنند تا طلاق نگیرند!
    مؤدت بین زن و مرد بسیار با ارزشتر از این مسائل است
    همدیگر را دوست بدارید که خدا رازق است
    امروز فقیر هستید شاید فردا غنی بشوید
    خدایا مارا به راه راست هدایت بفرما و و شر طلاق را از جامعه مسلمین دفع بفرما ‏
    که بازگشت ما به سوی توست ای رب سبحان
    سبحان الله سبحان الله سبحان الله استغفرالله‎

  • نفقه یعنی تأمین هزینه زندگی زن که شامل خانه، اثاثیه، منزل، غذا، لباس، دارو و درمان بوده که از زمان عقد دائم بر عهده شوهر است.ما نمی گوییم که زن باید طلب نفقه نماید. ولی طلب نفقه حق زن است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید