دين وفطرت
مالیدن خون قربانی به سر و گردن كودكان در اسلام جایز هست؟

مالیدن خون قربانی به سر و گردن كودكان در اسلام جایز هست؟

مالیدن خون قربانی به سر و گردن كودكان در اسلام جایز هست؟

پاسخ:

این رسم در ادیان بت پرستی وجود داشت. آنان در مقابل بتی که عبادت می کردند حیوانی ذبح  کرده و خونش را به سر و گردن كودكانشان می مالیدند و معنایش این بود که همان قربانی را بجای فرزندان خود ذبح می کردند. دین ما این رسم را نهی می نماید  و گرچه در این زمینه اقداماتی شروع شده است ولی متاسفانه هنوز هم این رسم خرافی در بعضی از کشورها باقی مانده است.

چنانچه در بالا گفتیم دردوران جاهلیت این رسم وجود داشت که مشرکین مکه خون و گوشت قربانی را به در و ديوار كعبه و سر و گردن انسانها  می ماليدند.   در رواياتی از ابن عباس و ديگران آمده است: اصحاب رسول خدا گفتند: اگر چنين عملی درست باشد، ما سزاوارتريم كه آنها را به در و ديوار كعبه بماليم و كعبه را بزرگ بداريم و تعظيم كنيم. آيه 37 سوره حج نازل شد  و این کار را نهی کرد.  خداوند فرمود: “لَنْ يَنالَ اللّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التّقْوي‏ مِنْكُمْ…؛ نه گوشت‌ها و نه خون­هاي آنان‌ هرگز به خدا نمي­رسد. آنچه به او می ­رسد تقوا و پرهيزكاري شماست”.

علیهذا وظیفه مسلمان بعد از انجام قربانی توزیع آن است. طبق دستورات و قوانین اسلام بهتر است که گوشت قربانی به سه قسمت تقسیم کرده ، قسمتی  برای خودش نگه داشته و یک سوم آن را به دوستان و خیشاوندان فقیر داده و یک سوم آن را به فقراء صدقه نماید. خدای متعال در این باره می فرماید:

لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ

“تا شاهد منافع خويش باشند و نام خدا را در روزهاى معلومى بر دامهاى زبان‏بسته‏ اى كه روزى آنان كرده است ببرند پس از آنها بخوريد و به درمانده مستمند بخورانيد” (حج 28)

و در آیه دیگر می فرماید:

وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون

و شتران فربه را براى شما از [جمله] شعاير خدا قرار داديم در آنها براى شما خير است پس نام خدا را بر آنها در حالى كه برپاى ايستاده‏ اند ببريد و چون به پهلو درغلتيدند از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل] و به بينوا[ى غير سائل] بخورانيد اين گونه آنها را براى شما رام كرديم اميد كه شكرگزار باشيد (حج 29)

علاوه بر این خون نجس است مالیدن آن به سر و گردن انسانها شرعاً اشکال دارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید