دين وفطرت
آیا بهشتیان و دوزخیان همدیگر را می شناسند ؟

آیا بهشتیان و دوزخیان همدیگر را می شناسند ؟

سلام علیکم استادان  وقف سلیمانیه و مرکز تحقیقاتی دین و فطرت. قبل از سوال از شما بخاطره راهنمایی های که انجام می دهید بسیار سپاسگزارم . انشاالله  موفق وسربلند باشيد. سوال من این است که  آیا در روز قیامت بهشتیان و دوزخیان همدیگر را می شناسند ؟ شنیده بودم که می گویند بعد از مرگ انسان نمی تواند کسانی که در دنیا آشنا بود دوباره آنها را ببیند و بشناسد و حتی در این باره احادث و روایاتی خوانده بودم. نظر شما استادان در این مورد چیست؟

علیکم السلام خواننده گرامی  سپاس از ارتباطتان با مرکز ” دین و فطرت”

قبل از این که پاسخ‌ خود را نسبت به موارد فوق عرض کنم،  می خواهم بگوییم که این دوران، دوران قرآن است؛ اگر با قرآن انس پیدا کنیم ، خواهیم دید که دل و جان ما نورانی می‏شود. به برکت کلام خداوند عالم   بسیاری از ظلمات  از قلب و روحمان زدوده می‏شود. اگر با قرآن انس بگیریم ، آن‌وقت این فرصت و این مجال پیدا خواهد شد که دین خدا را همان طوری که نازل شده است بفهمیم و از افکاری خرافی دور شویم،

اما در پاسخ به این سوال باید بگوییم که طبق آیات کتاب خدا چنانچه انسانها در این دنیا یکدیگر را می شناسند در قیامت نیز انسان‌ها آشنايان‌ خود را می شناسند. خدای متعال می فرماید:

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ (طور 21)

و كسانى كه گرويده و فرزندانشان آنها را در ايمان پيروى كرده‏ اند فرزندانشان را به آنان ملحق خواهيم كرد و چيزى از كار[ها]شان را نمى ‏كاهيم هر كسى در گرو دستاورد خويش است”

و در آیه دیگر می خوانیم:

فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءَلُونَ. قَالَ قَائِلٌ مِنْهُمْ إِنِّي كَانَ لِي قَرِينٌ

پس برخي‏شان به برخى روى نموده و از همديگر پرس‏وجو مى كنند. گوينده‏ اى از آنان مى‏ گويد راستى من [در دنيا] همنشينى داشتم (صافات 50-51)

طبق آيات کتاب خدا اهل بهشت آن قدر یکدیگر را می شناسند که برخی از آنان به فكر گذشته و دوستان و آشنایان  دنيا می ‌افتند كه حالا در ميان آنها نيستند و خواهند گفت:

قَالَ هَلْ أَنْتُمْ مُطَّلِعُونَ . فَاطَّلَعَ فَرَآهُ فِي سَوَاءِ الْجَحِيمِ (صافات 54-55)

“(مؤمن)مى ‏پرسد آيا شما اطلاع داريد [كجاست]. پس اطلاع حاصل مى ‏كند و او را در ميان آتش مى ‏بيند”

اين‌ آيات صريحاً اين‌ مطلب‌ را بيان‌ مي‌کند که‌ اهل دوزخ و اهل بهشت آشنايان‌ خود را می ‌شناسند

نظریه ها

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید