دين وفطرت
کسی حق جلوگیری ازدواج زنی ندارد.

کسی حق جلوگیری ازدواج زنی ندارد.

ما در یک شهر کوچک زندگی می کنیم.  در محله ما زنی زندگی می کند که همسرش چند سال پیش فوت کرده است . حالا او می خواهد ازدواج کند. اما  با شنیدن این خبر ، برادرش از روسیه آمده و او را تهدید کرد و گفت که به ازدواج او اجازه نمی دهد.  نظر دین ما در این مورد چیست؟ آیا برادرش حق مانع شدن به ازدواج خواهرش دارد؟

پاسخ:

کسی حق جلوگیری ازدواج زنی ندارد. در زمان پیامبر اکرم (ص) ، یک مومن با خواهر مقیل بن یاسر ازدواج می نماید. خواهرش مدتی با آن مرد زندگی می کند. بعد از گذشتن مدتی او را طلاق می دهد. اما بعد از مدتی آنها نصمیم می گیرند که دوباره ازدواج نمایند.  ولی برادرش به این ازدواج مانع می شود و به مرد می گوید: “ای احمق! من به تو خوبی کرده و  خواهرم را به تو داده بودم اما تو طلاقش دادی . به خدا،  هرگز اجازه نخواهم داد که دو باره ازدواج بکنید

 بعد از این خدای متعال به پیامبرش این آیه را نازل می کند.

وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذَلِكَ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكُمْ أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (بقره 232)

“و چون زنان را طلاق گفتيد و عده خود را به پايان رساندند آنان را از ازدواج با همسران [سابق] خود چنانچه بخوبى با يكديگر تراضى نمايند جلوگيرى مكنيد هر كس از شما به خدا و روز بازپسين ايمان دارد به اين [دستورها] پند داده مى ‏شود [مراعات] اين امر براى شما پربركت‏ تر و پاكيزه‏ تر است و خدا مى‏ داند و شما نمیدانید.

با شنیدن این آیه از پیامبر ، مقیل بن یاسر به ازدواج خواهرش رضایت می دهد و شوهر خواهرش را دعوت کرده به ا می گوید: به ازدواج شما اعتراض نمی کنم. ( این کثیر، تفسیر القران، حدیث شماره 2985)

همانطور که در بالا ذکر کردیم  کسی حق جلوگیری ازدواج زنی بیوه ندارد.

نظریه

  • السلام علیکم
    ذلکم أزکی لکم و أطهر درادامه آیه ۲۳۲بقره خداوند میفرماید، این برای شما بهترو پاکیزه تر است
    یعنی بازگشت دوباره زن به سوی شوهرش و انقلب الی اهله مسرورا ( ‏‎ ‎و در قیامت هم همین طور
    آبائهم و ازواجهم و ذریتهم و یدخلون علیهم الملائکه من کل باب ،سوره رعد آیه ۲۳

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید