دين وفطرت
بهترین شیوه تربیت فرزندان آشنایی با تعالیم قرآن کریم است

بهترین شیوه تربیت فرزندان آشنایی با تعالیم قرآن کریم است

سلام علیکم. فرزندانمان را چطور تربیت کنیم که اهل قران باشند و از دین دور نشوند؟

پاسخ:

علیکم السلام

بابت سوال مهمی که مطرح کردید سپاسگزارم. در جهان کنونی ما، مساله تربیت مساله خیلی مهمی است. چون بسیاری از مردم که می خواهند فرزندان آنها به روش تربیت اسلامی پرورش یابند باید اولا خودشان دین را درست آموخته و فهمیده باشند و بدانند که اسلام از انسان چه می خواهد. بعد می توانند آموخته های خود را به فرزندانشان بیاموزند.

بقول سعدی شیرازی:

خشت اول گر نهد معمار کج

تا ثریا می رود دیوار کج

اولین سنگ بنای تربیت دینی فرزند آشنایی با تعالیم قرآن کریم است. متاسفانه مردم از قران کریم دور افتاده و تکالف خود را در مسیرهای گوناگون و بعضاً باطل می جویند. تربیت اشتباه سبب شده که بسیاری از کودکان فکر کند که دین یعنى حزن، اشک و انجام یک سرى از کارها که به درد آخرت مى خورد و تاثیرى در زندگى دنیوی انسان ندارد. برای پرورش شخصیت انسان در پرتوی دین اسلام، باید از دوران کودکی او را با قران آشنا کرد و در باره یگانگی خدای متعال به او اطلاعات گوناگون داد تا توحید را در آن گونه که هست ادراک کند و بفهمد که برای چه کسی سجده می نماید. باید سعی نمود نوجوان و جوان به صورت خودآگاه عامل به دستورات اخلاقی ودینی شوند. دین باوری و عشق و علاقه به ارزش های دینی از درون او بجوشد، در این صورت رفتارهای دینی و اخلاقی ، ماندگار و پایدار خواهند شد.

البته برای تربیت کودک روشهای مختلف وجود دارد که یکی و مهمترین از آنها روش الگویی است. روش الگویى بهترین، مؤثرترین و طبیعى‏ ترین وسیله براى انتقال ارزش‏هاى اخلاقى در خانواده است. باید به جاى گفتار و پند و نصیحت زیاد ، با رفتار و عمل خویش آموزش دهیم. مثلا اگر والدین نماز نمی خواند و یا عبادات را سبک میگیرد و به اوقات نماز مراعات نمی کند پس فرزندش چطور نمازخوان خواهد شد؟! چون این همه در جلوی چشمان او جریان می کند. اگرچه نمازخوان هم باشد با تدریج از نماز دور خواهد شد

نظریه

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید