در باره مسئله سه طلاق در یک جلسه.

استاد محترم السلام علیکم و رحمت الله و برکاته …!

استاد گرامی من جانباز کارشناس بورد تعیینات خدمات ملکی هستم و یکی از شایقین شما فعلآ من در استانبول هستم دیشب یکی از دوستان من از انقره یک مسئله  را که در رابط به موضوع طلاق پرسیده است. دوست من  در حالت که بسیار خشمگین بوده  وبسیار عصبانیت و قهر به خانم خود سه مرتبه حرف طلاق را یاد آور شده است..

عواقب آن از نظر دین مبین اسلام و شریعت غرای محمدی (ص) چیست؟؟ اگر معلومات کامل فرمایید ممنون میشوم

وعلیکم السلام ورحمت الله وبرکاته…!

دوست عزیز وبرادر محترم اولا میخواهیم بگوئیم که خیلی یک کار ی خوب را انجام داده اید که این مسئله را به وبسایت دین وفطرت مطرح نموده اید اگر این پرسش را به استثناء این وبسایت به کدام مرجع دیگر مطرح میکردید خانواده دوست تان را از بین میبردند .

چون بسیاری عالمان دین مذهبی  وهمچنان بسیاری از مفتیان به این باور هستند که  کسی به خانم  اش  در یک جلسه سه بار طلاق ویا هر آن لفظی که معنی طلاق را میدهد بگوید خانم آن شخص مطلقه میگردد مرد نمیتوانند با خانم اش ا رتباط جنسی بر قرار کند. خلاصه بگوئیم در مذاهب اعم ازسنی واز شیعه کسی که در یک جلسه ولوکه در حالت قهر وغضب  باشد. به خانم اش  سه بار تو را طلاق کردیم بگوید خانم آن شخص مطلقه میگردد.  مرد نمیتواند به خانم اش مراجعت بکند. یعنی در بین این دو را بطه زن وشوهری شان  قطع میگردد.

فقط در قران کریم یک سوره هست. به نام سوره طلاق درین سوره  خداوند جل جلاله صراحتا  بیان نموده هست که طلاق چه وقت واقع میشود؟  مرد زنش راچطور وبا کدام شرایط  خاص باید طلاق بدهد؟ همه ای این موارد درین سوره با تفصیل بیان شده هست متاسفانه مسلمانان ومذاهب امرو زی این سوره مبارکه قران کریم را نادیده میگیرند .

پس بیائیم به اصل موضوع که شما پرسان نموده اید  جواب این سوال شما را  خداوند متعال در سوره فوق الذکر( سوره طلاق) وضاحت داده گیست.   خداوند جل جلاله در آیه اول این سوره چنین میفرماید: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّهَ ۖ وَاتَّقُوا اللَّـهَ رَ‌بَّکُمْ ۖ لَا تُخْرِ‌جُوهُنَّ مِن بُیُوتِهِنَّ وَلَا یَخْرُ‌جْنَ إِلَّا أَن یَأْتِینَ بِفَاحِشَهٍ مُّبَیِّنَهٍ ۚ وَتِلْکَ حُدُودُ اللَّـهِ ۚ وَمَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِ‌ی لَعَلَّ اللَّـهَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِکَ أَمْرً‌ا

ای پیامبر! هر زمان خواستید زنان را طلاق دهید در زمان عده طلاق گوئید (زمانی که از عادت ماهانه پاک شده و با همسرشان نزدیکی نکرده باشند) و حساب عده را نگه دارید، و از خدائی که پروردگار شما است به پرهیزید، نه شما آنها را از خانه‏ هایشان بیرون کنید، و نه آنها (در دوران عده) بیرون روند، مگر اینکه کار زشت آشکاری انجام دهند، این حدود الهی است، و هر کس از حدود الهی تجاوز کند به خویشتن ستم کرده، تو نمی‏دانی شاید خداوند بعد از این، وضع تازه (و وسیله اصلاحی) فراهم کند

اولا بیائیم کلمه عده را  باید یاد بگریم که درین آیه کریمه به این شکل (فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ ) آمده  تا مسئله را به خوبی درک کرده بتوانیم.

عده زمانی را گفت میشود که زن از عادت ماهانه پاک شده و با همسرشان نزدیکی نکرده باشند. پس به صراحت از این آیه کریمه فهمیده میشود که کسیکه خانم اش را در زمان عده اش طلاق نداده باشد آن طلاق واقع نمیگردد ودر آیه دوم عین سوره خداوند جل جلاله  چنین میفرماید

فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُ‌وفٍ أَوْ فَارِ‌قُوهُنَّ بِمَعْرُ‌وفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَیْ عَدْلٍ مِّنکُمْ وَأَقِیمُوا الشَّهَادَهَ لِلَّـهِ ۚ ذَٰلِکُمْ یُوعَظُ بِهِ مَن کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ‌ ۚ وَمَن یَتَّقِ اللَّـهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَ‌جًا

و هنگامی که عده آنها سرآمد یا آنها را به طرز شایسته‏ ای نگهدارید، و یا به طرز شایسته‏ ای از آنها جدا شوید، و دو مرد عادل از خودتان را گواه گیرید، و شهادت را برای خدا برپا دارید، این چیزی است که افرادی که به خدا و روز قیامت ایمان دارند به آن اندرز داده می‏شوند، و هر کس تقوای الهی پیشه کند خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‏کند.

درین آیه کریمه نیز خداوند جل جلاله یک شرط مهم طلاق را بیان مینماید اون هم مسئله دوشاهد در آیه فوق خداوند چینین وَأَشْهِدُوا ذَوَیْ عَدْلٍ مِّنکُمْ در بین تان دونفر عادل را در وقت طلاق شاهد بگیرید. پس معلوم میشود که برای طلاق زن در آیه های فوق خداوند دو شر ط را گذاشته هست. اول: مرد بخواهد طلاق بدهد باید آنرا در زمان عده اش طلاق بدهد.

دوم: مرد باید خانم اش را اگر بخواهد طلاق بدهد در حالت عدتش در حضور دوشاهد باید طلاق بدهد.

خلاصه مسئله طلاق در قران کریم خیلی روشن وواضح وبا تفصیل ذکر گردیده هست متاسفانه مسلمانان از اینکه از قرآن کریم دوری جستند. از یک مسئله حیاتی بیخبر هستند درین مسئله به آیه های صریح قرآن مراجعت نکرده به کتب مذاهب شان وامان شان مراجعت میکنند البته ازین عمل وکردار انسانها قرآن کریم نیز شاکی هست. خداوند جل جلاله در سوره فرقان آیه ۳۰ چنین میفرماید

وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ترجمه: پیامبر عرضه داشت: پروردگارا! این قوم من از قرآن دوری جستند (سوره فرقان آیه ۳۰) به امید آنروزیکه مسلمانان فرق بکنند واقعا از قران کریم دوری جستهاند

وبه قران کریم روی آورده حیات وزنده گی شان را نسبت به قران کریم تنظیم بکنند.

Facebook'ta PaylaşTwitter'da Paylaş

ابراز نظر  
نظر خود را درباره اين مطلب بيان کنيد *
 

شوهد 433 مرة/مرات