دين وفطرت

آیا عده زنان تنها برای تشخیص دادن  بارداری آنهاست؟

کاملاً مشخص است که دلیل  اصلی عده زنان برای تشخیص دادن  بارداری آنهاست. در حال حاضر، علم پزشکی بسیار پیشرفت کرده است و پزشکان در مدت زمان بسیار کوتاهی با آزمایش ادرار و خون می توانند باردار بودن زنان تشخیص دهند. آیا در این صورت کوتاه بودن مدت لازم نیست؟ .

جواب: درآیات قرآنی در مورد طلاق یادآوری می شود که مدت عده طلاق اول و دوم سه مرحله پاکی می باشد.همان آیات را مرور می کنیم:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا. فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ ذَلِكُمْ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا. وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا

(ای پیامبر! هر زمان خواستید زنان را طلاق دهید، در زمان عدّه، آنها را طلاق گویید [ زمانی که از عادت ماهانه پاک شده و با همسرشان نزدیکی نکرده باشند]، و حساب عدّه را نگه دارید؛ و از خدایی که پروردگار شماست بپرهیزید؛ نه شما آنها را از خانه‌هایشان بیرون کنید و نه آنها (در دوران عدّه) بیرون روند، مگر آنکه کار زشت آشکاری انجام دهند؛ این حدود خداست، و هر کس از حدود الهی تجاوز کند به خویشتن ستم کرده؛ تو نمی‌دانی شاید خداوند بعد از این، وضع تازه (و وسیله اصلاحی) فراهم کند!  و چون عده آنها سرآمد، آنها را بطرز شایسته‌ای نگه دارید یا بطرز شایسته‌ای از آنان جدا شوید؛ و دو مرد عادل از خودتان را گواه گیرید؛ و شهادت را برای خدا برپا دارید؛ این چیزی است که مؤمنان به خدا و روز قیامت به آن اندرز داده می‌شوند! و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند،  و او را از جایی که گمان ندارد روزی. می‌دهد. و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است. (طلاق/۱-۳)!

مردی که خواهان طلاق است مستلزم رعایت قوانین زیر می باشد:

۱.طلاق باید در مدت عده باشد. یعنی زن نباید در حال حیض باشد. اگر او پاک باشد (دوران یاس سپری شود) ، نباید در آن همان  مدت  پاکی با همسر خود در رابطه جنسی باشد.

در این مدت ، مرد نگران  از ناراحتی زنش  ناشی از حیض  و همچنین محروم ماندن از روابط جنسی می باشد . بنابراین ، او به راحتی می تواند همسر خود را طلاق دهد. مردی که با زن پاک شده از حیض در رابط جنسی قرار می گیرد باز هم می تواند به راحتی  او را طلاق دهد. در هر دو مورد  طلاق اعتبار ندارد. زیرا این امر فطری است..

٢-عده را باید مرد حساب کند. شمارش روزهایی که  زن مطلقه در خانه می گذراند به  معنی  علاقه مند بودن نسبت به وی در این مدت است..

٣- (مرد) نباید زن را از خانه بیرون کند. در این مدت عده که سه ماه طول می کشد و  طرفین با هم زندگی می کنند می توانند به  توافق برسند. و اگر نتوانند به توافق برسند این خبر دهنده جدی بودن مشکلات در میان طرفین است.

٤-زن هم نباید از خانه بیرون شود.ترک کردن زن خانه موجب  سختر شدن مشکلات می شود. در نتیجه کنار هم قرار دادن زن و مرد مشکلتر می شود.

٥-مرد در  همین مدت و یا در آخرش یا باید به  خوشنودی به همسرش برگردد و یا به رضایت او را طلاق دهد.  ازدواج باالاجبار امری است محال . اتفقات از این قبیل می تواند به خانواده آسیب برساند. اگر به خوشنودی جدا شوند بعدا می توانند باز هم به هم دیگر برسند و دوباره ازدواج کنند.

٦-چه در طلاق گرفتن چه در بازگشت دوباره و چه در جدا شدن باید دو نفرحضور داشته باشد.

مسلمانانی که از اوضاع مطلع می شوند بر اساس آیه  ٣٥سوره نیسا به واسته یک نفر حاکم از خانواده زن و مرد سعی می کنند در میان آنها آشتی برقرار کنند. همه اینها برای یک بار طلاق دادن مرد به زنش است.

مسلم است که عده برای مشخص کردن دوران حاملگی نیست – بلکه برای  مشخص کردن تفاهم و زندگی مشترک طرفین می باشد. در حالی که باردار بودن زن می توان در یک حیض مشخص کرد. از این رو عده را زنانی که احتمال باردار بودن ندارند هم رعایت می کنند.

وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِنْ نِسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا

”  از زنانتان، آنان که از عادت ماهانه مأیوسند، اگر در وضع آنها (از نظر بارداری) شک کنید، عده آنان سه ماه است، و همچنین آنها که عادت ماهانه ندیده‌اند؛ و عده زنان باردار این است که بار خود را بر زمین بگذارند؛ و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان می‌سازد! (طلاق/٤)”

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید