دين وفطرت
 آیا غیر از پیامبران به موجودات دیگر نیز وحی شده است؟

 آیا غیر از پیامبران به موجودات دیگر نیز وحی شده است؟

منظور قران کریم از وحی به زنبور عسل چیست؟  آیا غیر از پیامبران به موجودات دیگر نیز وحی شده است؟

اولا این نکته  را باید بخوبی درک کنیم که خالق همه مخلوقات خدای متعال است و هیچ موجودی وجود ندارد که زمامش در دست پروردگار عالم نباشد و خدای متعال با او صحبت نکند. قرآن کریم در موارد متعددی سخن از وحی الاهی گفته و مراحل آن را تـذکر داده اسـت . آیه 51 سوره شوراء این واقعیت را تایید می نماید. در همان آیه می خوانیم:

وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ

“و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد جز [از راه] وحى يا از فراسوى حجابى يا فرستاده‏ اى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نمايد آرى اوست بلندمرتبه سنجيده‏ كار”

خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن مجید بیاناتی در خصوص چگونگی وحی فرموده و اما نکته مهمی که در این آیه وجود دارد و جالب توجه می باشد که خدای متعال با هر کسی که خودش می خواهد مرد باشد یا زن، بزرگ باشد یا کودک بزبان الهام قلبی سخن می گوید یعنی خداوند متعال با زبانهای مختلف به مخلوقات  وحی می کند. بعنوان مثال در قصه مادر حضرت موسی می خوانیم که خدا به مادر موسی وحی نازل کرد که  کودکش را  شیر بدهد. بی شک مادر حضرت موسی از پیابران نبود.

این را هم بیفزاییم که از دیدگاه قران کریم استعمال واژه وحی با مشتقات آن نشان می‌دهد که کتاب خدا  آن ‌را منحصر به انسان نمی‌داند، بلکه شامل  دیگر  موجودات می باشد. از این رو در آیه 68 سوره نحل خانه سازی زنبور عسل را وحی می شمارد.

وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ

و پروردگار تو به زنبور عسل كرد كه از پاره‏ اى كوهها و از برخى درختان و از آنچه داربست [و چفته ‏سازى] مى كنند خانه ‏هايى براى خود درست كن.

به دلیل نکات فوق، وحی که به انبیاء نازل شده با وحی که به حیوانات و جمادات وحی می شود فرق می کند. اینچنین نیست که اگر خدای متعال بخواهد با حیوانات سخن بگوید همانطوری که با پیامبران سخن می گوید صحبت بکند بلکه با هر موجودی در جایگاه خودش سخن می‌گوید.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید