دين وفطرت
هدف از تلاوت قران کریم درك سخن خدای متعال است.

هدف از تلاوت قران کریم درك سخن خدای متعال است.

از آیه 20 سوره مزمل به این نتیجه می رسیم که باید هر روز آیاتی از قران کریم تلاوت کنیم. و می خواهم بدانم آیا وفق آیه مذکور خواندن هر روز بعضی از آیات قران کریم حتی بدون ادراک مفاهمش فرض است؟

پاسخ:

ترجمه آیه مورد نظر این است:

إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَى وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

در حقيقت پروردگارت مى‏ داند كه تو و گروهى از كسانى كه با تواند نزديك به دو سوم از شب يا نصف آن يا يك سوم آن را [به نماز] برمى ‏خيزيد و خداست كه شب و روز را اندازه‏ گيرى مى ‏كند [او] مى‏ داند كه [شما] هرگز حساب آن را نداريد پس بر شما ببخشود [اينك] هر چه از قرآن ميسر مى ‏شود بخوانيد [خدا] مى‏ داند كه به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود و [عده‏ اى] ديگر در زمين سفر مى كنند [و] در پى روزى خدا هستند و [گروهى] ديگر در راه خدا پيكار مى ‏نمايند پس هر چه از [قرآن] ميسر شد تلاوت كنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و وام نيكو به خدا دهيد و هر كار خوبى براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بيشتر باز خواهيد يافت و از خدا طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده مهربان است

مسلماً هدف از تلاوت کتاب خدا كسب معرفت و گرایش به خوبی‌ها و درك سخن خدای متعال است. ما کتاب خدا را باید  برای درک آن تلاوت نماییم و در معانی آن خوب تأمل کنیم و مراد آن را دریابیم و به آنها عمل نماییم.  روزی پنج مرتبه در اثناء نماز آیات خواصی از قران کریم در زبان عربی می خوانیم، اما متاسفانه درک نمی کنیم که  بر ما واجب است آن آیاتی که تلاوت می کنیم معنایشان را نیز بفهمیم و درک کنیم. مهمتر از خواندن و حفظ کردن قرآن، فهم آیات قرآنی و درک کلام الهی است که برای ما نازل شده است. در غیر این صورت نمی توانیم علمی (خارج از لذت معنوی) به دست آوریم.

 اصلی ترین چیزی که مسلمانان را بی ‌تردید دچار هلاکت کرده است ، درک نکردن آنچه از کتاب خدا می خوانند و انجام ندادن آن بوده است. به طور خلاصه ، ما می توانیم دنیا و آخرت خود را  با خواندن و درک کردن قران کریم آباد کنیم. قران کریم برای زندگی و انجام دادن آیاتش در زندگی نازل شده و افزودن به علم خود نه برای خواندن و نفهمیدن.

نظریه

  • السلام علیکم والتحیاته
    قرآن برای درک و فهم کلام خدا برای بشر نازل شده است نه برای آزمایش آهنگ و صوت و صدای خوش موزیکال!!
    کسانی که در روز جمعه یا در مسابقات یا روی میت از قرآن لحن و صوت کشدار میسازند قطعا ضال هستند

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید