دين وفطرت

حکم ذبح حیوان در استقبال افراد مشهور چیست؟

حکم ذبح حیوان در استقبال افراد مشهور چیست؟

در بعضی مناطق عادت است که هنگام استقبال افراد مشهور  ذبح می کنند. آیا حکم آن ذبیحه چیست؟

پاسخ:

مثلا در آنادولی عرفی  وجود دارد که اگر به خانه ای مسافر می آید صاحبخانه بعنوان یکی از آداب پیشواز و مهمان نوازی  گوسفند ذبح می کند. البته  آن گوسفند را بنام غیر الله ذبح نمی کند بسبب حضور مسافر یا بازگشت کسی از سفر ذبح می کند و حین سربریدن حیوان  نام خدا  را ذکر می کنند یعنی بسم الله می گویند. سر بریدن حیوان به شکرانه بازگشت شخصی و هنگام  پیشواز او در آنادولی و مناطق متعدد رواج دارد.

من کسی را ندیدم هنگام سربریدن حیوان  “به نام فلانی می کشم”  بگوید. مثلا در استقبال رئیس جمهور شما کسی را دیدید که هنگام ذبح حیوان “بنام رئیس جمهور” بگوید و ذبح نماید؟ اصلا. ممکن است  کسی برای خیرات می کشد و با گوشت همان حیوان مهمانان پذیرائی می نماید.

قران کریم در مورد این موضوع به مهمان نوازی حضرت ابراهیم اشاره کرده و می فرماید:

هَلْ أَتَاکَ حَدِیثُ ضَیْفِ إِبْرَاهِیمَ الْمُکْرَمِینَ . اذْ دَخَلُواْ عَلَیْهِ فَقَالُواْ سَلاَماً قَالَ سَلاَمٌ قَوْمٌ مُّنکَرُونَ‏. فَرَاغَ إِلَى‏ أَهْلِهِ فَجَآءَ بِعِجْلٍ سَمِینٍ. فَقَرَّبَهُ إِلَیْهِمْ قَالَ أَلَا تَأْکُلُونَ‏

آیا داستان میهمانان گرامى ابراهیم به تو رسیده است؟ آنگاه که بر او وارد شدند و سلام گفتند. (ابراهیم در پاسخ) گفت: سلام، شما را نمى‏ شناسم. پس پنهانى به سراغ خانواده خود رفت و گوساله فربه (و بریان شده ‏اى) را آورد. پس غذا را نزدیک مهمانان گذارد، (ولى با تعجب دید دست به سوى غذا نمى‏برند،) گفت: چرا نمى‏خورید؟! (ذاریات 24-27)

توجه فرمایید حضرت ابراهیم وقتی که به خانه او مهمانان تشریف می آورد زود برخواسته و برای استقبال مهمانانش گوساله ای ذبح می کند و گوشتش را به آنها تقدیم می کند.

خلاصه بمناسبت استقبال اشخاص مشهور یا عادی ذبح کردن حیوانی اشکال ندارد و مصرف گوشت آن جایز است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید