دين وفطرت
سؤال در باره حجاب

سؤال در باره حجاب

سؤال: سلام علیکم

کمکم کنید چه کار کنم؟ من یک زن مسلمان هستم و از همان  بچگی با حجاب بودم. همیشه با چادر بوده ام و کلا با حجاب موافق هستم. الآن دیگر چادر سر نمی کنم، با مانتو حجاب را رعایت می کنم. اما نمی دانم چرا، وقتی روسری را می بندم (طوری که موهایم  نمایان نشود) سرم درد می کند و بعد از این که بر می گردم به خانه باید کمی ماساژ بدم تا بهتر شود. سؤال من این است: اگر زن با روسری باشد و فقط کمی از موی سر زیر روسری دیده شود، چه اشکالی خواهد داشت؟ آیا پوشیدن موی واجب است؟  با تشکر و آرزوی موفقیت

جواب: و علیکم السلام

در جواب می توانیم این را بگوییم که در اصل  پوشاندن سر و گردن … (غیر از صورت و دو کف دست )  واجب است، اگر کمی از مو  جلو و یا عقب دیده شود، مشکلی نخواهد داشت.

 

 

نظریه ها

  • ببخشید من که خودم دانشگاهی هستم و خانواده ام هم خیلی در قید و بند حجاب به صورت کامل نیستند ،نمیتوانم این را قبول کنم چون در این صورت همه دوستان من دین را رعایت میکنند که موهایشان پیدا است درست است؟پس اصل حجاب که در قرآن است چیست؟ حجاب باید کامل باشد

    • سلام علیکم همین طوری که در بالا گفته بودیم، پوشاندن کل بدن غیر از وجه و کفین واجب است. مهم این است که غیر از قرص صورت، سر و گردن پوشانده شود و دیده شدن مقدار مو از جلو یا عقب مشکلی ندارد.

  • سلام علیکم
    من به حجاب معتقدم و چادری هستم . و میدانم که حجاب فوید زیادی دارد و عملا این فواید را حس کرده ام و از آنها بهره مند هستم اماسوال من این است که افرادی که به حجاب هیچ اعتقادی ندارند و یا اصلا در دینشان نیست و آزادانه بدون قید و بند حجاب همه زیبایی زنانه شان در معرض دید نامحرمان هست و گزندی به ایشان نمیرسدرا نمیتوانم نادیده بگیرم آیا این مساله به فایده حجاب ضرر نمیرساند؟ لطفا در این باره توضیح دید.

    • وعلیکم السلام
      شما حق دارید این سؤال را بپرسید، چون برای حجاب این قدر زیاد تشویق می شود که بیش از اندازه راجع به فلسفه آن می پردازند. تو ذهن مخاطب این گونه جا افتاد: کسی حجاب دارد امین از تجاوز است، و بر عکس کسی حجاب ندارد مواجه تجاوز می شود. اما در مسأله حجاب اولین چیزی که باید گفته شود – واجب بودن آن است. درست است که با حفظ حجاب امنیت زن خیلی بالاتر می رود. اما از طرف دیگر برخی که محجب بودند هم مورد حمله مهاجمان قرار گرفتند. لذا نمی توانیم ادعا کنیم که تنها علت بی امنی زنان بی حجابی آنان است. چون در این صورت با دیدن هزاران زنان بی حجاب که آزادانه دارند زندگی می کنند، شبهه علیه حجاب ایجاد می شود. پس حجاب پوشاندن خود چون خداوند امر کرد و این مسأله منحصر به دین اسلام نمی باشد.

  • خیلی ممنون از پاسختان .باز چون فهمیدم که در همه ادیان حجاب وجود داشته است خیالم راحت شد که خدا حکمش یکی است و این طور نیست که در جایی خدا بی عفتی را آزاد گذاشته و در جایی عفت را واجب شمرده باشد.اما آن کس که از بی حجابی به حجاب میرسد آیا احساس رضایت میکند؟یا نه میگوید فقط چون واجب است به آن عمل میکنم؟

    • شاید از این که دستور خدا انجام می دهد، لذتی ببرد/ اما سختی را هم در این راه را می تواند کشیده باشد

  • سلام

    واقعا حکمتون خیلی خنده دار وبچه گانه است .خدادرقرآن فرموده غیرازصورت ودودست رازنان باید بپوشانند.یعنی سر هم باید پوشیده شود موها هم جزء سرحسابب میشوند پس باید پوشانده شوند اینکه کمی از مو اگراز جلو یا عقب بیرون باشد عیبی ندارد راازکجا در اوردید؟!!!!

    درضمن به فرض که این طورباشد که شما میگویید یک کمی یعنی چقدر؟

    یک کمی برای هرفردی یک معنی  خاص میدهد شاید زنی یک دسته مو را یک کمی بداند وزن دیگری دودسته مورا یک کمی بداند.

    خلاصه حکمتان درموردحجاب عقلی ومورد قبول نیست

     

    • و علیکم السلام

      لطفا این چمله ای که فرمودید را با ادرس دصیص از قرآن نشان دهید

      خدادرقرآن فرموده غیرازصورت ودودست رازنان باید بپوشانند.یعنی سر هم باید پوشیده شود 

  • سلام

    اول شما بگویید این یک کمی راازکجادرآوردید؟

    ومیگویید اگریک کمی پیداباشداشکالی ندارد؟

    درضمن یک کمی یعنی چقدر ؟یک دسته دودسته سه دسته…

     

  • سلام اگر قسمتی از گوشت بدن کسی بیرون باشد و صورت او پوشیده باشد ایا میتوان تشخیص داد ان قطعه از اندام یک زن است یا مرد؟وقتی میگوییم فلان خانوم زیباست منظور دقیقا کجای ایشان است با حساب عقلانیت حجابی که در ان باید زیباییها را از نامحرم پوشاند اشاره به کجاها دارد؟

    • با عرض سلام

      شما درست اشاره کردید، زیباترین   عضو بدن در انسان صورت اوست. و به نظر ما علت مطرح کردن این سؤال این است که خیلی ها فلسفه حجاب را زشت نشان دادن زن می دانند. اما حجاب صرفا برای جلوگیری تحریک جنسی جعل شده لذا باز گذاشتن قرص صورت هیچ اشکال شرعی ندارد.

  • با سلام و احترام خدمت کارشناس محترم

    واقعا زحمت میکشید با این حکم های من در آوردی تون.

    برداشت های شخصی از آیات قرآن نفرمایید و ناخواسته یا خواسته موجب ضلالت نشوید. اگر از مراجع شیعه یا اهل تسنن که نظر شما را در این باره قبول دارند را میشناسید ممنون میشم معرفی نمایید. منتظرم.

    باتشکر

    • و علیکم السلام 

      چرا فکر می کنید که حتما یک مرجع باید تأیید کند. دلایل ما از آیات قرآن می باشد، و این بهترین تأیید برای کار ماست

  • اول شما بگید شیعه هستید یا سنی که مرجع را قبول ندارید اگر هر کس بخواهد برای خودش تفسیر کند که نمیشود یعنی یک میلیارد مسلمان داریم باید یک میلیارد تفسیر هم از قرآن داشته باشیم مراجع برای این است که هر کی برای خودش تفسیر نکنه

    • ما نه سنی و نه شیعی هستیم. ما مسلمان هستیم و از هر کونه مذهب دور هستیم. ما پیرو قرآن کریم هستیم

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید