دين وفطرت
اطلاعات در باره داخل کعبه

اطلاعات در باره داخل کعبه

اطلاعات در باره داخل کعبه

سوال: داخل کعبه چه چیزی وجود دارد؟

جواب: کعبه بنائی است در میان مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی. نام کعبه اشاره به چهارگوش «تکعیب» (مربع) بودن این سازه دارد.

ساختمان کنونی کعبه در زمان حجاج بن یوسف و بازسازی همان ساختمان در دوران خلافت «سلطان مراد چهارم» از پادشاهان عثمانی است که در سال ۱۰۴۰ هجری بر اثر ورود سیل به مسجد الحرام و تخریب آن از نو باسازی گردید. این ساختمان استحکام و قدرتمندی کامل دارد، بطوری که تاکنون تا دوران ما، به همان شکل کنونی پابرجا و استوار مانده‌است.

وروديه دَر خانه كعبه که از سنگ تيره‏اى ساخته شده است، وسعتى در حدود يك و نيم در يك متر داشته و به اندازه بيست سانتيمتر گودتر از كف داخل بيت قرار دارد.

در درون كعبه سه ستون چوبى منبّت كارى شده از چوب عود وجود دارد كه قطر هر يك حدود 25 سانتيمتر به نظر مى‏رسد.

ديوارهاى دور داخل بيت تا حدود 2 متر از سنگ مرمر رخام سفيد متمايل به زرد كهربايى پوشيده شده كه كف بيت هم از همين سنگها، فرش گرديده است.

كعبه داراى دو سقف مى‏باشد كه سقف اصلى از داخل بيت ديده نمى‏شود و روى سقف داخلى كعبه تا لبه سنگها در اطراف با پرده حرير قرمز رنگ پريده‏اى كه سالها از قدمت آن گذشته ، پوشانيده شده است. بر روى پرده، اسامى پروردگار و عباراتى چون «لا اله الا الله‏»، «محمد رسول الله‏»، «يا منان»، «يا حنان» و «يا كريم» نقش بسته شده است. ستونها تا مرز سنگهاى ديوار، از چوب و باقى بالاى آنها را پرده پوشانيده است.

پلكان بام خانه خدا در ناحيه ركن شامى پس از ورود به داخل بيت در دست راست قرار دارد كه با پرده‏اى كه از بالا بر روى آن افتاده است.

زمين كعبه از سنگهاى مرمر سفيد متمايل به زرد پوشانيده شده است كه تعداد آنها تقريبا 38 يا 40 عدد می باشد.

تغييرات و ترميم‏هايى كه اخيرا توسط ملك فهد صورت گرفته که اين تغييرات شامل تغيير سنگهاى شاذروان كه از سنگ مرمر زيبايى پوشانيده شده است و بر روى هر قطعه سنگ مرمر، يك حلقه فلزى طلايى چسبانيده‏اند كه محل اتصال پرده كعبه مى‏باشد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید