معنی اطاعت از رسول چیست؟
۱۱٫۰۵٫۱۳۹۴ / ۱۲:۲۳
سلام
خسته نباشید
ببخشید اما در خود قرآن مى خوانیم اطیعو الله و اطیعو الرسول
اگر اطیعو الله همان کتاب قرآن باشد
اطیعو الرسول نیز به سنت بر مى گردد
و اگر کتاب کافى بود چه نیازى بود به ذکر اطیعوالرسول؟
و آن هم با واژه ى اطاعت؟
ممنون مى شم نظرتون رو در این باره بدانم؟
Sarah İLİ
پاسخ: در سوره نساء آیه 159 چنین آمده است:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
اى كسانى كه ايمان آوردهايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيكفرجامتر است
منظور از اطیعوا الله اطاعت از قرآن کریم نیست، بلکه پیروی و اطاعت از عقل و فطرت سالم است. اما اطاعت از رسول اطاعت از پیامی که هو آورده است، یعنی قرآن کریم است. اولی الامر هم کسانی که مسؤل جامعه باشند. اما اطاعت از مسؤلین مطلق نیست، بلکه مشروط بر توافق با اطاعت الله و اطاعت رسول و یا همان قرآن کریم است. این شرط را از این امر می فهمیم که گفته شده است: هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد
سلام در مورد اینکه فرمودید اطاعت از خدا یعنی عقل و فطرت سالم اینجا یک مشکل وجود داره و اینکه معیار ثابت و صحیحی برای عقل و فطرت سالم وجود نداره و ممکن یک انسان منفی و بد هم مطابق نظر خودش عقل و فطرتش سالم باشه .اگر میشه اینرو بیشتر باز و روشن کنید.
و علیکم السلام. درست می فرمایید لذا برای این که به اشتباه نرویم همان اظاعت از رسالت الهی هم بلا فاصله آمده است که ملاک باشد
سلام
خسته نباشید
با تشکر از پاسخ و زحمات شما
ببخشید از کجا می تونیم اطمینان پیدا کنیم که منطور از اطاعت از خداوند عقل و فطرت آدمی است.آیا ادله ای مبنی بر این تفسیر وجود دارد؟
اگر واقعا این طور باشد خداوند عقل را مقدم بر وحی شمرده.
اطیعو الله و سپس می فرماید اطیعوالرسول
فکر کنم این برداشت کاملا صحیح نباشد.
اطی
با تشکر
ببخشيد يه تناقضى هم در خود پاسخ هست
شما فرمودين منظور از اطيعوالله اطاعت از قرآن نيست
اما باز در آخر پاسخ فرمودين آن را به كتاب خدا و سنت رسول إرجاع دهيد .
درست است یعنی ارجاع به عقل و فطرت و قرآن کریم که این سه تا متناقض هم نیستند بلکه مؤید هم دیگرند