دين وفطرت
آیا غیر از قرآن به پیامبر(ص) چیز دیگری وحی شده است؟

آیا غیر از قرآن به پیامبر(ص) چیز دیگری وحی شده است؟

آیا غیر از قرآن به پیامبر(ص) چیز دیگری وحی شده است؟

سوال: درسوره تحریم آیه 3 و یا سوره بقره آیه 187 مشاهده می کنیم که خداوند آشکار در قرآن فرموده که غیر از قرآن به پیامبر(ص) وحی فرستاده. ویا اینکه در سوره انفال آیه 7 راجع به وعده ای بحث می کند که داده. این وعده به صورت وحی نبوده؟ راجع به این موضوع توضیح دهید.

جواب: برخی بر این باورند که وحی غیر متلو وجود دارد و دلیل آن را سوره نجم آیه 3 بیان می کنند.

وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى* إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى* عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى

و هرگز از روي هواي نفس سخن نمي‏گويد. آنچه آورده چيزي جز وحي نيست كه به او وحي شده است. آن را [فرشته] شديدالقوى به او فرا آموخت(جبرئیل)

هیچ یک از کسانی که این وحی غیر متلو را می پذیرند، اینکه فرشتۀ شدید القوی، جبرئیل است را قبول ندارند. پس کسی که جبرئیل بودن این فرشته را قبول ندارد نمی تواند این آیه را به عنوان دلیل استفاده کند.

 اگر به پیامبر(ص) وحی شده باشد، ایشان نباید به هیچ عنوان راجع به آن موضوع خطا کند.

راجع به آیه 67 سوره انفال باید گفت که، طبق آیه 4 سوره محمد، خداوند به پیامبر(ص) فرموده که ابتدا باید دشمن را از پای در آورد و بعد اسیر بگیرد.

فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِن لِّيَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ

پس چون با كسانى كه كفر ورزيده‏اند برخورد كنيد گردنها[يشان] را بزنيد تا چون آنان را [در كشتار] از پاى درآورديد پس [اسيران را] استوار در بند كشيد سپس يا [بر آنان] منت نهيد [و آزادشان كنيد] و يا فديه [و عوض از ايشان بگيريد] تا در جنگ اسلحه بر زمين گذاشته شود اين است [دستور خدا] و اگر خدا مى‏خواست از ايشان انتقام مى‏كشيد ولى [فرمان پيكار داد] تا برخى از شما را به وسيله برخى [ديگر] بيازمايد و كسانى كه در راه خدا كشته شده‏اند هرگز كارهايشان را ضايع نمى‏كند. (سوره محمد 47/4)

اما چون پیامبر(ص) در جنگ بدون اینکه از پای در آورد اسیر گرفت  خداوند در سوره انفال آیه 67 را نازل فرمود:

مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللّهُ يُرِيدُ الآخِرَةَ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ* لَّوْلاَ كِتَابٌ مِّنَ اللّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

هيچ پيامبري حق ندارد اسيراني (از دشمن) بگيرد تا كاملا بر آنها پيروز گردد (و جاي پاي خود را در زمين محكم كند) شما متاع ناپايدار دنيا را مي‏خواهيد (و مايليد اسيران بيشتري بگيريد و در برابر گرفتن مالي آزاد كنيد) ولي خداوند سراي ديگر را (براي شما) مي‏خواهد و خداوند قادر و حكيم است. اگر فرمان سابق خدا نبود (كه بدون ابلاغ، امتي را كيفر ندهد) مجازات بزرگي به خاطر چيزي كه (از اسيران) گرفتيد به شما مي‏رسيد. (سوره انفال 8/67-68)

و اما دربارۀ وعده ای که خداوند در آیه 7 سوره انفال داده، در سوره روم مطرح شده بود.  

هنگامی که مسلمانان در مکه بودند رومی ها از پارسها شکست می خورند. این واقعه تاریخی در پایین ترین نقطه کره زمین اتفاق افتاده که این اطراف دریاچه لوط می باشد.

غُلِبَتِ الرُّومُ * فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ* فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ* بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ* وَعْدَ اللَّهِ لَا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

روميان شكست‏خوردند  (و اين شكست) در سرزمين نزديكي رخ داد، اما آنها بعد از مغلوبيت به زودي غلبه خواهند كرد. در چند سال، همه كارها از آن خدا است، چه قبل و چه بعد (از اين شكست و پيروزي) و در آن روز مؤ منان خوشحال خواهند شد. به سبب ياري پروردگار، خداوند هر كس را بخواهد نصرت مي‏دهد و او عزيز و حكيم است. اين چيزي است كه خدا وعده كرده، و وعده الهي هرگز تخلف نمي‏پذيرد، ولي اكثر مردم نمي‏دانند. (سوره روم 30/2-6)

این وعده شکست دادن پارسها توسط رومی ها امیدی و قوت قلبی برای مسلمانان مکه بود که روزهای سختی را می گذراندند.

ما باید با توجه آیات آن را تفسیر کنیم. یعنی با استفاده از تفسیر آیه با  آیه دیگر با این روند به حقایق موجود در قرآن پی می بریم.

در جنگ بدر چون خداوند وعدۀ پیروزی (در سوره روم) داده بود سپاه پیامبر پیروز شد. یعنی مسلمانان در جنگ پیروز شده اما در امتحان الهی مغلوب شدند. خداوند تا فتح مکه و صلح حدبیه پیامبر را نبخشید. خداوند در سوره فتح چنین می فرماید:

إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا* لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا

ما براي تو پيروزي آشكاري فراهم ساختيم! تا خداوند از گناه گذشته و آينده تو درگذرد و نعمت‏خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدايت كند. (سوره فتح 48/1-2)

همچنین خداوند در آیاتی مشابه چنین می فرماید:

إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ* وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا* فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا

 آنگاه كه نصرت الهى و پيروزى فراز آيد و مردم را ببيني گروه گروه وارد دين خدا مي‏شوند. پروردگارت را تسبيح و حمد كن، و از او آمرزش بخواه كه او بسيار توبه پذير است. (سوره النصر 110/1-3)

چیزی به عنوان وحی غیر متلو وجود ندارد.

این قبیل اشتباهات از اینجا نشات می گیرد که علما تفسیر درستی از قرآن نمی کنند و آیات را با آیات تفسیر و توضیح نمی دهند. همچنین برخی از این اشتباهات از درک نادرست فرق بین نبی و رسول نشات می گیرد که متاسفانه بسیاری از علما به آن توجه نمی کنند.

خداوند چنین می فرماید:

وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاء حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ

و هيچ بشرى را نرسد كه خداوند با او سخن گويد مگر از راه وحى، يا از پشت پرده‏اى، يا فرشته‏اى بفرستد و آنچه مى‏خواهد به اذن خويش وحى كند كه او بلندمرتبه فرزانه است‏ (سوره شوری 42/51)

خداوند وحی را به محمد رسول نازل می کرده نه محمد نبی.

 

 

 

 

 

نظریه ها

    • و علیکم السلام

       چون آیه راجع به وحی صحبت می کند. و در ادامه آیه می فرماید  وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا

      یعنی وهمين گونه روحى از امر خودمان به سوى تو وحى كرديم 

       لذا غیر از قرشته وحی نمی توانیم  معنی کنیم.

  • سلام علیکم
    ببخشید آیا با توجه به سوره نساء به نبی وحی می شود ؟چون اونجا خدا وند می گوید که به نبی های بعد از نوح وحی کردیم آیا پیامبر نبی بعد از نوح نبوده است ؟
    تشکر از شما

    • و علیکم السلام

      درست است، محمد نبی جزء انبیای بعد از نوح است. 

      هر نبی رسول است اما هر رسول نبی نیست

  • سلام علیکم بابت پاسخ به سوالات از شما متشکرم.
    ظاهرا شما هنوز فرق نبی و رسول را متوجه نشده اید .چرا که :
    1. یک جا می گویید که رسول با نبی فرق دارد .یعنی به رسول وحی می شود ولی به نبی وحی نمی شود. توی همین صفحه می گویید که هم به رسول وحی می شود و هم به رسول-مطابق با سوره نساء آیه 163
    2. یک حای دیگر می گویید که اطاعت از نبی هر چند دچار خطا می شود مثل رسول واجب است .
    3.یک جای دیگر می گویید که اطاعت از نبی واجب نیست .
    4.یک جای دیگر می گویید که هر نبی رسول است ولی هر رسول نبی نیست.
    بنده الان نمی دونم فرق رسول با نبی چیست ؟این جمله ای که می گویید هر نبی رسول است ولی هر نبی رسول نیست ؟!
    با تشکر

    • و علیکم السلام

      یعنی چه؟ خودمان مقاله نوشتیم که فرق بین رسول و نبی چیست. و شما با کمال جسارت ادعا می کنید “ظاهرا شما هنوز فرق رسول و نبی را متوجه نشده اید”

      شما اول سوالاتی که ترتیب دادید را دو باره بخوانید بعد جواب را طلب کنید

       

  • سلام علیکم 

    ببخشید اون مقاله ای که چند روز قبل در مورد نبی و رسول که برایتان فرستادک درست بود چون که روی سایت قرار ندادید و آن را حذف کردید خواهشا آن را بررسی کنید و پاسخ هم پاسخ دهید ؟

    اجرکم عند الله 

  • با سلام و احترام
    ببخشید میشه جمله “هر نبی رسول است اما هر رسول نبی نیست” را بیشتر توضیح دهید منظورتون از این جمله چیست ؟ مگر حضرت آدم نبی نبود در حالی که رسول هم نبود ؟
    با تشکر از زحمات شما

    • و علیکم السلام

      یعنی جمله این است که هر کس که قرآن را پیام قرآن را با امانت داری به دیگری برساند رسول است. 

ما را در فضای مجازی دنبال کنید