دين وفطرت
آیا چشم زخم حقیقت است؟

آیا چشم زخم حقیقت است؟

بسیاری از مردم باور دارند که پیامبرگرامی ما به سحر و جادو و چشم زخم  دچار شده است. آیا این واقعیت دارد؟ و نظر شما در بارهٔ چشم زخم چیست؟

 در روایات دینی و تاریخی ادیان در بارهٔ چشم زخم اطلاعاتی هست. بله، چشم انسان شاید بر دیگران تاثیر کند. می توانید از نظر افراد متنوع ناراحت و یا راحت شوید و این فکر را علم هم تأیید کرده است. ولی به این معنایی که بسیاری از مردم چشم زخم را می فهمند قطعاً واقعیت ندارد. مثلا می گویند که فلانی به من نظر کرد و به این خاطر امروز کارم خوب پیش نرفت. چنین ادعایی درست نیست.  

در بسیاری از اماکن و محلات این دو آیهٔ قرآن را به دیوار می چسبانند و فکر می کنند که آنان را از شر چشم زخم خلاصی خواهد داد:

وَ إِنْ یَكادُ الَّذینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ‏ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ(قلم:۵۱)

ترجمه: و آنان كه كافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزى نمانده بود كه تو را چشم بزنند، و می ‏گفتند: او واقعاً دیوانه‏ اى است.

وَ قَالَ یٰبَنِیَّ لَا تَدْخُلُوْا مِنْۢ بَابٍ وَّاحِدٍ وَّ ادْخُلُوْا مِنْ اَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍؕ وَ مَاۤ اُغْنِیْ عَنْكُمْ مِّنَ اللّٰهِ مِنْ شَیْءٍؕ اِنِ الْحُكْمُ اِلَّا لِلّٰهِؕ-عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُۚ وَ عَلَیْهِ فَلْیَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُوْنَ (یوسف:۶۷)

ترجمه: و گفت: ای پسران من، همگی از یک در ( از دروازه های شهر یا دربار عزیز) وارد نشوید و از درهای متفرق وارد شوید و من هرگز از شما چیزی را که از سوی خداست دفع نتوانم کرد فرمان نافذ و حکومت (بر جهان هستی) جز برای خدا نیست، بر او توکل کردم و توکل کنندگان باید تنها بر او توکل کنند. 

ببینید در هر دو  آیه سخن از چشم زخم ویا جادو نمی رود. حتی از آیهٔ دوم می فهمیم که انسان نمی تواند آن چیزی که از خدا می آید دفع کند.

در بارهٔ جادو شدن رسول الله (علیه السلام) به سحر و جادو، باید گفت که موضوع بودن و جعلی بودن چنین روایات و احادیثی بعید نیست.

 همه انبياء الهی از تحت تأثير قرار گرفتن از سحر و جادو، مبرّا هستند و شياطين هرگز بر آنان مسلط نيستند و اگر قرار باشد پيامبری سحر/جادو شود، چه اعتباری به گفتارش می‌باشد! از كجا معلوم كه برخی از گفتار و کردارش هنگامی صادر نشده باشد، كه جادو شده بود؟ از این رو روایاتی که اين مطلب را به پيامبر بزرگوار اسلام (علیه السلام) نسبت می‌دهد موضوع و جعلی است.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید