دين وفطرت

حکم پوشیدن کفش تولید شده از پوست خوک

آیا پوشیدن کفش ساخته شده از پوست حیوان نجس مانند خوک جایز است؟

پاسخ:

از نگاه قرآن کریم تنها خوردن گوشت خوک حرام است. یعنی در آیات قرانی متعلق به خوک، تنها از خوردن گوشت خوک صحبت می رود. در چهار آیه از قرآن کریم خوردن گوشت خوک به صراحت تحریم شده است و مسلمانان همواره باید از آن پرهیز کنند.

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللَّهِ (بقره  173، نحل115).

ترجمه: «خداوند بر شما، تنها گوشت حیوانی را که بدون ذبح مرده است، خون، گوشت خوک و آن­چه را که نام غیر خدا هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام کرده است».

حُرِّمَتْ عَلَیکمُ الْمَیتَه وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ (مائده: 3).

ترجمه: «بر شما حرام شده است: (خوردن) مردار(خود مرده بدون ذبح) و خون و گوشت خوک».

قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (انعام: 145).

ترجمه: «بگو در آن چه بر من وحى شده است بر خورنده‏ اى كه آن را مى ‏خورد هيچ حرامى نمى‏ يابم جز آن كه مردار يا خون ريخته يا گوشت‏ خوک باشد كه اينها همه پليدند يا [قربانيى كه] از روى نافرمانى [به هنگام ذبح] نام غير خدا بر آن برده شده باشد پس كسى كه بدون قصد سركشى و زياده ‏خواهى [به خوردن آنها] ناچار گردد بی گمان پروردگار تو آمرزندۀ مهربان است».

همان گونه که دیدیم در بارۀ حرام بودن استفاده از پوست و خز آن حکمی نیامده است. بنابر این پوشیدن کفش ساخته شده از پوست خوک اشکالی ندارد.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید