دين وفطرت

حکم زن شیرده در ماه مبارک رمضان چیست؟

سلام علیکم اساتید “بیناد سلیمانیه”.  برخی از مادران شیرده دوست دارند که روزه بگیرند ولی متردد هستند که آیا روزه داری خطری برای آنها یا نوزادشان ایجاد می کند؟ لطفا راهمایی فرمایید، حکم زن شیرده در ماه مبارک رمضان چیست؟

علیکم سلام.

خانم های شیرده یعنی چه مادر بچه یا دایه او باشد مکلف به روزه گرفتن نیستند، و بعد از پایان شیردهی وظیفه ندارند به تعداد روزهای ترک شده، روزه آن را به جا آورند و یا فدیه دهند. خدای متعال در کتاب خود می فرماید:

وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ( لقمان 14)

“و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش به او باردار شد سستى بر روى سستى و از شير باز گرفتنش در دو سال است [آرى به او سفارش كرديم] كه شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است.”

یعنی دوره بارداری و شیردهی سستی بر روی سستی محسوب می شود،  که بعید هم نیست  خود زن آن را احساس نکرده گرسنگی و تشنگی تحمل کند.

علاوه بر این در آیه دیگر خدای متعال می فرماید:

وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا وَإِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُمْ مَا آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (بقره 233)

مادران، فرزندان را دو سال تمام، شير مي‏دهند. (اين) براي كسي است كه بخواهد دوران شيرخوارگي را تكميل كند. و بر آن كس كه فرزند براي او متولد شده (پدر)، لازم است خوراك و پوشاك مادر را به طور شايسته (در مدت شير دادن بپردازد، حتي اگر طلاق گرفته باشد). هيچ كس موظف به بيش از مقدار توانايي خود نيست! نه مادر (به خاطر اختلاف با پدر) حق ضرر زدن به كودك را دارد، و نه پدر. و بر وارث او نيز لازم است اين كار را انجام دهد (هزينه مادر را در دوران شيرخوارگي تامين نمايد). و اگر آن دو، با رضايت يكديگر و مشورت، بخواهند كودك را (زودتر) از شير باز گيرند، گناهي بر آنها نيست. و اگر (با عدم توانايي، يا عدم موافقت مادر) خواستيد دايه‏ اي براي فرزندان خود بگيريد، گناهي بر شما نيست، به شرط اينكه حق گذشته مادر را به طور شايسته بپردازيد. و از (مخالفت فرمان) خدا به پرهيزيد و بدانيد خدا، به آنچه انجام مي‏دهيد، بيناست!”

اما بانوانی که به نوزاد شیر مى‌دهند اگر مشخص کرده باشند که روزه گرفتن باعث کمى شیر آن‌ها و ناراحتى نوزاد می شود، باید بخورند و روزه نگیرند. علاوه بر این بهتر است در این مورد با پزشک نیز مشورت نمایند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید