دين وفطرت

وقتی مریض نتواند نماز را به شکل معمول بخواند چه می کند؟

87سوال:

در ده روز اول ذی الحجه همه جای بدنم درد می کرد، انگار کسی مرا زده است، وقتی می خوابم و بیدار می شوم این احساس را دارم و وقتی روی فرش می ایستم همان درد و سفتی در قفسه سینه  احساس می نمایم. حالا چطور باید نماز بخوانم. لطفا مرا راهنمایی کنید.

پاسخ:

از خداوند متعال برای پرسشگر محترم شفای مسئلت داریم و به ایشان توصیه می کنیم برای بررسی وضعیت سلامتی و اطلاع از علل بروز علائمی که دارد به پزشک مراجعه کند.

در مورد نشستن در هنگام نماز در حالی که نمی تواند بایستد، صحیحی است، و نمازش قبول می شود ان شاءالله  پس از آن که خداوند عز و جل برای ما خواندن نماز را برای کسانی که قادر به انجام آن نیستند آسان کرد. نماز گزار در صورت عدم امکان نماز به صورت ایستاده و یا در صورت مشقت و سختی زیاد، می تواند نشسته نماز بخواند. و اگر نشسته هم نتواند، باید به حالت خوابیده نماز بخواند.

﴿فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا، فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾

“پس اگر شما را بیم خطری از دشمن باشد به هر حال که میسّر است، پیاده یا سواره نماز به جای آرید و آن گاه که ایمنی یافتید خدا را یاد کنید که او شما را به آنچه نمی‌دانستید دانا گردانید” (بقره 239)

و چون بنده به اندازه ظرفیت و توانش آنچه را که از او خواسته می شود انجام می دهد، خداوند متعال می فرماید:

﴿فَاتَّقُوا اللَّهَ ‌مَا ‌اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا﴾

“بنابراين تا آنجا كه در توان داريد تقواي الهي پيشه كنيد، و گوش ‍ دهيد و اطاعت نمائيد…” (تغابن 16)

بنابر این چنانچه در بالا ذکر کردیم بیمار در صورت امکان  باید نشسته نماز بخواند و اگر به این شکل هم ضرر دارد به پهلوی راست رو به قبله بخوابد و نمازشان را بخواند و رکوع و سجده را با اشاره انجام دهد و چنانچه بتواند روی صندلی نماز بخواند و برای سجده میزی در مقابل خود بگذارد این نماز نسبت به نشسته و خوابیده اولویت دارد.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید