دين وفطرت

آیا خدا فقط چهار کتاب نازل فرموده است؟

جواب:

اعتقاد مذاهب این است که خدا در طول تاریخ بشر برای هدایت آنها  فقط چهار کتاب نازل فرموده است. لیکن  هنگامی که ما در پرتو قرآن کریم به این موضوع  نگاه می کنیم وبررسی می نماییم  می بینیم که این اطلاعات و استخراج از قران کریم صحیح نیست. نظر ما این است که همه پیامبران که از طرف خداوند متعال برای راهنمایی و هدایت  بشر مبعوث می شدند دارای کتاب آسمانی بودند.

علاوه بر این  واژه کتاب در اصطلاح قرآن به معنی مکتوب و نوشته است. ولی عنوان “کتاب” در قرآن در چند معنا به کار رفته است.  در بعضی  از جاها  بمعنی  نامه (قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ-[ملكه سبا] گفت اى سران [كشور] نامه‏ اى ارجمند براى من آمده است)

همچنین بعضا به عنوان آیه (لَوْلَا كِتَابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ-اگر در آنچه گرفته ايد از جانب خدا نوشته‏ اى نبود قطعا به شما عذابى بزرگ مى ‏رسيد)

و در بعضی موارد به عنوان یک جمله  استفاده می شود.  یعنی معنی کتاب درزبان عربی به معنای این است که چیزی نوشته و ضبط شده است.

بنابر این در این حالت گفته می شود که خداوند به همه ملل که پیامبر خود را برای آنها فرستاده است  کتاب نیز  نازل کرده است. یعنی تمام پیامبران الاهی دارای کتاب بودند.

“کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الکِتابَ بِالحَقِّ لِیَحکُمَ بَینَ النَّاسِ فِیمَا اختَلَفُوا فِیهِ . مردم امتى يگانه بودند پس خداوند پيامبران را نويدآور و بيم‏ دهنده برانگيخت و با آنان كتاب [خود] را بحق فرو فرستاد تا ميان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند داورى كند (بقره:213).

پس مسلم است هر جای دنیا  که اقوامی زندگی می کرده اند پیامبرانی از سوی خدای متعال  برای راهناییشان مبعو ث شده اند، صاحب کتاب بودند.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید