دين وفطرت
آیا ملک، جن و شیطان آفریده های همسان هستند؟

آیا ملک، جن و شیطان آفریده های همسان هستند؟

    آیا ملک، جن و شیطان آفریدههای همسان هستند؟ اگر این گونه هست چرا نامهای آنها با هم فرق دارد؟
–    مشخص است که ابلیس از میان فرشتگان است. خداوند می-فرماید: وقتی به ملائکه فرمان داده شد که به آدم سجده کنید، همه سجده کردند به جز ابلیس. وقتی خداوند از او میپرسد که وقتی به تو امر کنم سجده کنی چه چیزی مانع این کار میشود؟ اینجا ابلیس چه میتواند بگوید. او میگوید که من از ملائکه نیستم به من امر نفرمودی. یعنی امری است آشکار و روشن. ولی در این خصوص آنقدر ابهامات زیاد شده که تشخیص این امر واقعاً آسان نیست. بدین معنی که متأسفانه انسان-ها خرافات را جزو کتاب خداوند میدانند. و به خاطر همین خرافات سعی میکنند معنای درست آیات خداوند را درک نکنند. تعداد کمی انسان هستند که به دنبال آنند که با آیات خداوند خرافات را از میان بردارند. آن چه این جا شگفت انگیز است این است که در آیهی 50 سورهی کهف برای این مسئله دلیل آورده است. یعنی دلیل ملک نبودن ابلیس را بیان کرده. به این آیه با دقت توجه کرده و به آن توجه کنید: —

 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِیاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا " 
ترجمه این آیه چنین است : 
" و هنگامی که به فرشتگان گفتیم : آدم را سجده کنید ، ( آنها ) همه سجده کردند ، مگر ابلیس که از جنیان بود و از فرمان پروردگارش سرپیچی کرد . آیا او و فرزندانش را که دشمن شما هستند ، به جای من سرپرست خود می گیرید ؟ چه زشت و ناپسند است این جایگزینی برای ستمکاران "
آنها معنای آیه را عوض کردهاند. کسانی که به ما معترضند یعنی به معنای این آیه هم اعتراض دارند. (آیا او و نسل او را دوستان خود میگیرید؟). 

حال بیایید متن آیه را با هم مرور کنیم. (به ملائکه امر کردیم که به آدم سجده کنند. آنها سجده کردند به جز ابلیس)، بر این اساس به ابلیس نیز امر به سجده شده، غیر از این است؟ چطور است بگوییم که به تمامی آنچه مربوط به وقف فرقان بود امر شد به اینجا بیایند همه آمدند به جز فلان کامپیوتر؟ خداوند به ملائکه امر کرده و این امر شامل ابلیس هم شده. ولی این که بگوییم ابلیس ملک نبوده احمقانه نیست؟ ولی جمله میتواند ساختاری این چنینی داشته باشد ولی خلاف در کلام خداوند وجود ندارد. در سورهی کهف میفرماید که (کان من الجن) (او از اجنه بود). یعنی او هم جزو موجودات نامرئی بود. به دنبال آن می¬فرماید که او از فرمان پروردگار خود سرپیچی نمود. یک بار دیگر بیایید به این آیه دقت کنیم: کان من الجن (او نیز از اجنه بود) ولی از فرمان پروردگار خود سرپیچی کرد. یعنی دیگران  چه کار کردند؟ «سرپیچی نکردند». 

این دلیل اصلی بر جن بودن ملک است. ولی معنای آن به گونه است 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید