دين وفطرت

ام المومنین عائشه با حضرت محمد (ص) در چند سالگی ازدواج کرده است؟

ام المومنین عائشه  با حضرت محمد (ص) در چند سالگی ازدواج کرده است؟

پاسخ: خدای متعال در قران کریم می فرماید:

وَابْتَلُوا الْيَتَامَى حَتَّى إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَنْ يَكْبَرُوا وَمَنْ كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ وَمَنْ كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا  (نساء 6)

یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و قدرت بر نکاح پیدا کنند آن‌گاه اگر آنها را دانا به درک مصالح زندگی خود یافتید اموالشان را به آنها باز دهید، و به اسراف و عجله مال آنها را حیف و میل مکنید بدین اندیشه که مبادا بزرگ شوند (و اموالشان را از شما بگیرند). و هر کس (از اولیاء یتیم) داراست (از تصرف در مال او) خودداری کند، و هر که فقیر است (در مقابل نگهبانی او از مال یتیم) به قدر متعارف ارتزاق کند، پس آن‌گاه که مالشان را به آنها رد کردید باید بر ردّ مال بر آنها گواه گیرید، و گواهی خدا برای محاسبه خلق کافی است.

معیار سن ازدواج از نظر قرآن همان قدرت داشتن بر ازدواج، توانایی هم خوابگی و تولید نسل و رسیدن به مرحله رشد می باشد که اگر کسی به این مرتبه نرسیده باشد ازدواج کردن با او جایز نیست. یعنی برای دختر عاقله بودن و رسیدن به سن بلوغ دلیل کافی برای ازدواج نیست، علاوه بر بلوغ و علاوه بر عقل، رشد لازم است. منظور این است که رشد فکری و روحی داشته باشد.

ولی متاسفانه برخی از نمایندگان مذهبی گرچه این آیه را در قران کریم می بینند ولی ادعا می نمایند که گویا پیامبر (ص) عایشه شش یا هفت ساله را به عقد خود درآورد و در نه سالگی با او عروسی کرد، هم سن عایشه در هنگامی که به عقد پیامبر درآمد، بیش از شش یا هفت سال بود؛ هم در هنگام عروسی بیش از نه سال داشت، و بدین ترتیب به پیامبر و همسرش تهمت می زنند. آیا منطقی است که پیامبر (ص) خلاف قرآن عمل کند؟

بنابراین ، لطفاً به مقالات زیر در مورد ازدواج پیامبر (ص) و عایشه مراجعه کرده و اطلاعاتی بیشتر بدست اورید:

اُم المؤمنین عائشه‌ در چند سالگی با پیامبر (ص) ازدواج کرد؟ (1)‏

اُم المؤمنین عائشه‌ در چند سالگی با پیامبر (ص) ازدواج کرد؟ (2)‏

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید