دين وفطرت

ختنه کودکان (قسمت دوم)

آیه دیگری که به عنوان  دلیل آورده اند.

” و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم كرد و وادارشان مى ‏كنم تا گوشهاى دامها را شكاف دهند و وادارشان مى ‏كنم تا آفريده خدا را دگرگون سازند و[لى] هر كس به جاى خدا شيطان را دوست [خدا] گيرد قطعا دستخوش زيان آشكارى شده است ” (نسا/ ۱۱۹)

کاملاً مشخص است که این آیه نیز هیچ ارتباطی با موضوع ندارد. زیرا  موضوع مورد بحث در رابطه  “چهارپایان”( گوسفند، بز ، بز ، گاو و شتر) است که از طرف مشرکان  در امور شرک آلود قرار می گرفت.

یعنی آنها معتقد بر این که  خداوند آنها را از شر فاجعه مصون می دارد ، اندامهای مختلف حیوانات را قطع می كرده و آنها را رها می کردند، ومی گفتند این همان چیزی است كه خداوند امر كرده است. در نتیجه ، چیزی تغییر یافته جسم نیست بلکه  همان دینی است که آن را به عنوان فطری معرفی می کند. به همین دلیل ، نمی توان گفت که ختنه نه واجب است و نه حرام..

بنابراین آیا این واقعیت که ختنه کردن یک فرمان در تورات است ( یک امر واجب برای یهودیان) می تواند  دلیلی برای ما باشد؟

قرآن  کتب / شریعت قبلی را تأیید می کند و این امر مشخص است. در عین حال ، قرآن دستورات  کتاب مقدس قبلی را یا بدون تغییر ادامه داد یا اینکه آنها را با دستورات بهتر نسخ نموده  و در باره همه اینها به ما خبر داده  است.  یعنی برنامه ای که حذف شده است ، در صورت وجود به ما گزارش شده است. به عنوان مثال ، وقتی یهودیان مرتکب زنا را با رجم به  قتل رساندند ، قرآن این مجازات را به صد ضربه شلاق کاهش داد. در حالی که یهودیان در ماه رمضان از داشتن رابطه جنسی با همسران خود منع شده بودند ، قرآن این ممنوعیت را برطرف کرد.

اگرچه  شکار در روز شنبه بر یهودیان  ممنوع است ، اما چنین قراری در قرآن وجود ندارد.

باز هم ، چربی گاو و بره  و گوشت حیوانات ناخندار که برای یهودیان حرام است ولی   در قرآن همچنین تحریمی برای ما وجود ندارد. همانطور که مشاهده می کنید ، نسخهای بهتر همیشه در جهت  تسهیل امر بوده است. پس چگونه باید که جا نگرفتن ختنه کودکان را در قرآن  توضیح داد ؟ در عین حال ، هیچ حدیثی  در وجوب ختنه کودکان وجود ندارد. در مشهورترین حدیثی در این مورد  چنین نقل شده است:

“پنج چیر امد فطری است: ناخن گرفتن، تراشیدن موهای زیر بغل و اورت، ختن پسران و کوتاه کردن موی سبیل”

در این  حدیث وجوب  ختنه را نمی بینیم.

به همین ترتیب ،  از قواعد بهداشتی مانند کوتاه کردن شانه ها ، بریدن ناخن ها و تراشیدن مو زیر بغل و اورت و کوتاه کردن موی سبیل به عنوان قوانین فطری بحث می شود. این بدان معناست که ختنه و کوتاه کردن موی سبیل از طرف پیامبر به عنوان یک دستور شرعیی  نمی شد ، بلکه به عنوان یک موضوع بهداشتی مطرح می شد. با این وجود ، ختنه و کوتاه کردن موی سبیل   یک سنت است که قرن ها در جوامع مسلمان بی قید و شرط عمل می شود و حتی به عنوان نشانه ای از اسلام دیده می شود. برای ما ، ختنه جراحی / كودك باید از نظر شرعی به عنوان “مجاز” یا “مباه =بدون مشكل” تعریف شود. زیرا امری است نه واجب و نه حرام. علاوه بر این ، همانطور که از نام آن می توان مشاهده کرد ، این یک فعالیت پزشکی است. به عبارت دیگر ، ختنه کودک همانطور که در احادیث موجود است مزایای سلامتی و بهداشت را در زمینه پزشکی پذیرفته است.

در آن صورت ممکن است از شخصی سؤال شود. این ختنه که ما آن را مادام دقیق می نامیم، از نظر پزشکی مفید است ، پس چرا پوست زیادی وجود دارد؟ یعنی چرا خداوند چنین پوست اضافی خلق کرده است؟

در این موضوع (همانطور که در مورد آن چیزی نمی دانیم) ممکن است یک فرضیه را مطرح کند. در رحم مادر ، این قسمت اضافی از پوست از پوشاندن آسیب های مکانیکی و شیمیایی به عنوان پوشش ، از حساس ترین ناحیه آلت تناسلی محافظت می کند..

به عنوان یک سؤال دیگر ، آیا نباید این قطعه از پوست پس از تولد به خودی خود ناپدید شود؟ بعدا آن را قطع می کنند. برش و بستن بند ناف. بنابراین ، به تأخیر انداختن و یا تاجیل این عملیات می تواند منجر به مشکلات جدی ، سلامتی و حتی مرگ در کودک شود.

در حقیقت ، هر نوزادی همین  که به دنیا آمد به یک عمل جراحی اجباری نیاز دارد.

هیچکدام از حیوانات پستاندار که مانند انسان می زاید و شبر می دهد ، نیازی به این نوع عمل جراحی ندارند. چرا فقط مخصوص انسان است؟ چرا ما باید بدون توجه به شرایطی که داریم ،(از انسان اولی تا به امروز) چنین عملیاتی را برای همه انجام دهیم؟.

به نظر من انسان تنها موجودی است که توانایی مقابله با این را دارد و صاحب  این ویژهگیهاست. همانطور که تنها موجودی است که ختنه جراحی / کودکان را انجام می   دهد.

نتیجه و ارزیابی

ختنه  کودکان  یک فعالیت پزشکی است نه یک امر مذهبی. طب مدرن این امر را به دلایل پزشکی توصیه می کند. بنابراین ، شرکت های بیمه درمانی در ایالات متحده از پیشرفته ترین کشورهای پزشکی ختنه را توصیه می کنند. گفته می شود که حتی مردان ختنه شده و همسرانشان نیز مشکلات بهداشتی کمتری دارند. به همین دلیل ختنه کودکان یک موضوع و توصیه  پزشکی  است.

علاوه بر این ، توصیه می شود اگر در یک جامعه مسلمان مانند کشور ما زندگی می کنید ، و اگر نمی خواهید پسرتان مشکلات روحی و روانی و جنسی نداشته باشید ، توصیه می شود آنها را ختنه کنید..

در نتیجه ، هر والدینی می خواهد آنچه را که برای فرزندشان بهتر است انجام دهد..

در این حالت ، والدین نباید به اظهارنظرهای سوداگرانه در مورد مسائل مربوط به ختنه جراحی / كودك اعتماد كنند ، و باید اطلاعات علمی مدرن را در نظر بگیرند.

البته این معلومات  لزوماً پایه های علمی برای بحث نیستند. اما حداقل  اطلاعاتی در مورد امور با قاعده  و نیز توصیه برای انجام دادن  برخی از امورمی باشد.

نویسنده: استاد زکی بایراکدار. (دانشکده پزشکی ارولوژی استانبول )

مترجم: علی رضا

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید