دين وفطرت

درباره درمانی با بیو انرژی

بیو انرژی یک روش درمانی مدرن است که مبتنی بر آزادسازی مسیرهای انرژی در بدن می باشد.  در زمان کنونی بعضیها برای کمک به بهبودی از برخی بیماری ها به این روش متوسل شده اند.  گفته می شود که انرژی حیاتی به بیماران کمک می کند.  آیا استفاده از این با دین ما سازگار است و آیا احتمال جادو بودن این بارگذاری انرژی وجود دارد؟

پاسخ:

سحر و جادو مجموعه ای از دروغ ها و خرافات است که برای نفوذ و گمراه کردن مردم از طریق پنهان کردن علت واقعی استفاده می شود.

خدای متعال در بارۀ سحر در کتاب خود چنین می فرماید:

“قَالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِيمٍ” (اعراف 116)

“گفت‏ شما بيفكنيد و چون افكندند ديدگان مردم را افسون كردند و آنان را به ترس انداختند و سحرى بزرگ در ميان آوردند”

«سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ» يعنى با فريب و شعبده نمايش دادند و تخيلاتى كه واقعيت نداشت آفريدند.

بنابراين از آيه هيچگونه اعترافى نسبت به حقيقت سحر فهميده نمى‌شود جز شعبده و ترفند براى چشم بندى مردم و بس.  بنابراین درمان بیماریها از این طریق امکان پذیر نیست.

اما بیوانرژی درمانی جادویی نیست. اگر بتوان با آن به مردم منفعت رساند و برخی از بیماری ها را درمان یا کمک کرد، اشکالی ندارد.  چون اصل اشیا راه حل است. منع چیزی جز با دلیل شرعی جایز نیست.

کارشناسان تاکید می نمایند که بیوانرژی درمانی علم و هنر جدیدی است که در آن از انرژی حیاتی برای کمک به بدن فیزیکی “انسان” برای تسریع روند خوددرمانی استفاده می شود. بیوانرژی از نظر تعریف انرژی تجدیدپذیری است که از مواد موجود و منابع بیولوژیکی تهیه می شود. کل جهان از انرژی تشکیل شده است و انرژی کیهانی همان چیزی است که خالق قادر متعال در اطراف ایجاد کرده است. تامین انرژی های مثبتی که به طور طبیعی به بدن خود نیاز داریم بدون دخالت انسان تاثیر بسزایی بر سلامت انسان دارد.

علاوه بر این هیچ مدرکی وجود ندارد که بیوانرژی درمانی را تا زمانی که سود آن بیشتر از ضرر آن باشد، ممنوع کند. برخی ممکن است با صدور فتوا، این نوع رفتار را به این دلیل که منشأ شرقی دارد و دارای مفاهیم مذهبی بودایی است، ممنوع اعلام کنند. اما این باعث حرام نمی شود، زیرا بسیاری از افراد سعی می کنند برخی از روش های درمانی را با لحن مذهبی بپوشانند.  البته این امر این روش ها را حرام نمی کند، مگر اینکه کسانی که در آن کار می کنند اعتقادات دینی نادرستی داشته باشند.

در اسلام هرگونه عمل و رفتاری که در حفظ و سلامت یا بازگردانیدن سلامتی و تندرستی به انسان کمک کند مورد توجه و سفارش قرار گرفته و هر عملی که سلامت انسان را به خطر می اندازد  بر اجتناب از آن تأکید شده است .

 

 

 

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید