دين وفطرت

زنی که تازه دوره ماهیانه اش تمام شده اما هنوز غسل نکرده است آیا می تواند با شوهرش همبستر شود؟

تا زن  از حيض پاک نشده است، مقاربت جنسی با شوهر بر هر دو حرام است. زنی که قاعدگی او به پایان رسیده باشد ولی هنوز غسل نکرده اعتقاد اکثر فقها مانند شافیعی ، مالکی و حنبلی این است که  برقراری رابطه جنسی  با وی کراهیت دارد. گفتنی است که  تنها ابو حنیفه چنین بیان کرده‌ است  که قطع خون حیض اتمام دوران قاعدگی محسوب می شود.

الان به کتاب خدا مراجعه کنیم و ببینیم که خدای متعال در این مورد چه می فرماید:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

از تو در باره عادت ماهانه [زنان] مى ‏پرسند بگو آن رنجى است پس هنگام عادت ماهانه از [آميزش با] زنان كناره گيرى كنيد و به آنان نزديك نشويد تا پاك شوند پس چون پاك شدند از همان جا كه خدا به شما فرمان داده است با آنان آميزش كنيد خداوند توبه‏ كاران و پاكيزگان را دوست مى دارد.(بقره 222)

بنابراين، از این آیه نتیجه گرفته می توان گفت که  برای نزدیکی حلال دو چیز مهم است : یکی از آنها تمام شدن دوران قاعدگی و دیگری پاک شدن زن بعد از قطع خون حیض.

با توجه به دلایل، فهمیده می شود که زنی که دوره قاعدگی او به پایان رسیده است، نمی تواند بدون غسل رابطه جنسی با همسر خود داشته باشد مگر اینکه غسل کند و پاک شود.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید