دين وفطرت
چرا شراب حرام است و خدای تعالی در باره حرمت شراب چه می فرماید؟

چرا شراب حرام است و خدای تعالی در باره حرمت شراب چه می فرماید؟

حرمت شراب در قران کریم بطور واضح ذکر شده و در آیات پروردگار ما می فرماید:

یسئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کبِیرٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَکبرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَ یسئَلُونَک مَا ذَا ینفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِک یبَینُ اللَّهُ لَکُمُ الاَیتِ لَعَلَّکمْ تَتَفَکَّرُونَ‏.(بقره 219)

در باره شراب و قمار، از تو می‏پرسند، بگو: «در آن دو، گناهی بزرگ، و سودهایی برای مردم است، و[لی‏] گناهشان از سودشان بزرگتر است. » و از تو می‏پرسند: «چه چیزی انفاق کنند؟» بگو: «مازاد [بر نیازمندی خود] را.» این گونه، خداوند آیات [خود را] برای شما روشن می‏گرداند، باشد که در [کار] دنیا و آخرت بیندیشید.

یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لا تَقْرَبُوا الصلَوةَ وَ أَنتُمْ سکَرَی حَتی تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَ لا جُنُباً إِلا عَابِرِی سبِیلٍ حَتی تَغْتَسِلُوا وَ إِن کُنتُم مَّرْضی أَوْ عَلی سفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنکُم مِّنَ الْغَائطِ أَوْ لَمَستُمُ النِّساءَ فَلَمْ تجِدُوا مَاءً فَتَیمَّمُوا صعِیداً طیباً فَامْسحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَ أَیدِیکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَفُواًّ غَفُوراً (نساء 24)

ای کسانی که ایمان آورده‏اید، در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا زمانی که بدانید چه می‏گویید؛ و [نیز] در حال جنابت [وارد نماز نشوید] -مگر اینکه راهگذر باشید- تا غسل کنید؛ و اگر بیمارید یا در سفرید یا یکی از شما از قضای حاجت آمد یا با زنان آمیزش کرده‏اید و آب نیافته‏اید، پس بر خاکی پاک تیمّم کنید، و صورت و دستهایتان را مسح نمایید، که خدا بخشنده و آمرزنده است.

یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِنَّمَا الخَْمْرُ وَ الْمَیسرُ وَ الأَنصاب وَ الأَزْلَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشیطنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ‏(مائده 90)

ای کسانی که ایمان آورده‏اید، شراب و قمار و بتها و تیرهای قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند. پس، از آنها دوری گزینید، باشد که رستگار شوید.

الان زیانهای مشروبات الکلی از دیدگاه اقتصادی و اجتماعی توجه برمایید


قرآن کريم شراب و قمار را عمل شيطاني دانسته و پيامبر صلى الله عليه وسلم شراب را اُم الخبائث معرفي مي كند، يعني: در رأس همه حرام ها و پلیدی ها قرار دارد.
يکي از پزشکان معروف مي گويد: متأسفانه حکومتها حساب منافع مالياتي شراب را مي کنند، ولي حساب بودجه هاي هنگفت ديگري را که صرف ترميم مفاسد شراب مي شود، نکرده اند، اگر دولتها حساب هاي بيماريهاي روحي را در اجتماع و خسارتهاي جامعه فاسد شىده، واتلاف وقتهاي گرانبها، و تصادفات رانندگي دراثر مستي وفساد نسلهاي پاک، وتنبلي وبي قيدي وبي کاري وعقب ماندن فرهنگ وزحمات و گرفتاريهاي ، و پرورشگاها جهت سر پرستي اولاد اَلکُليها و بيمارستانها و تشکيلات داد گستري براي جنايات آن ها وزندانها براي مجرمين از اَلکُليها و ديگر خسارات ناشي از ميگساري را يک جا بکنند خواهند دانست درآمدي که از آن به عنوان عوارض وماليات شراب عايد مي گردد، در برابر خسارات نا مبرده هيچ است، بعلاوه نتايج تاسف بر انگيز مشروبات اَلکُلي را تنها با دالر وپول نمي توان سنجيد، زيرا مرگ عزيزان وبه هم خوردن خانواده ها، و آرزوهاي برباد رفته وفقدان مغزهاي متفکر انساني، به هيچ وجه قابل مقايسه با پول نمي باشد.
خلاصه: ضررهاي اَلکل آنقدر زياد است که به گفته يکي از دانشمندان اگر دولت ها ضمانت کنند دروازه نيم از ميخانه ها را ببندند، مي توان ضمانت کرد که از نيمي بيمارستانها و تيمارستانها بي نياز شويم.
ازآنچه گفته شد، اگر درتجارت شراب سودي براي بشرباشد و يا فرضاً چند لحظه بي خبري وفراموش کردن غمها براي انسان سودي محسوب شود، زيان آن به درجات بيشتر، وسيع تر وطولاني تر است بطوري که اين دو با هم قابل مقايسه نيستند.
شراب غضب را تحريک نموده ونفس اماره را به طغيان سوق داده وقواي شهواني را تحريک وانسان را به ارتکاب فحشاء مي کشاند.

در بعد أخلاقي، در شخص الکلي عاطفه خانوادگي و محبت به زن و فرزند ضعيف مي شود بطوريکه مکرر ديده شده که پدران الكلي فرزندان خود را با دست خود کشته اند

علی رضایی.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید