دين وفطرت
آیا زن در ایام عادت ماهانه می تواند نماز بخواند؟

آیا زن در ایام عادت ماهانه می تواند نماز بخواند؟

آیا زن در ایام عادت ماهانه می تواند نماز بخواند؟
تا به حال مطابق فتوای اجماعی بین فریقین و مذاهب زن در ایام حیض حق ‏نداشت نماز بخواند و به قول فقها نماز برای آنان حرام می باشد. اما با ‏بررسی موضوع با محوریت قرآنی نتیجه متفاوت می باشد. آیات مرتبط به ‏شروط نماز:‏
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ ‏وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم ‏مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء ‏فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ ‏حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهَّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و ‏دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر ‏دو پا] مسح كنيد و اگر جنب‏ ايد خود را پاك كنيد [=غسل نماييد] و اگر بيمار يا ‏در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده‏ ايد و ‏آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دستهايتان بكشيد ‏خدا نمى‏ خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏ خواهد شما را پاك و نعمتش را بر ‏شما تمام گرداند باشد كه سپاس [او] بداريد
‏1.‏ در زمره کسانی که باید قبل از نماز وضوء بگیرند هم زنان هم مردان ‏هستند؛
‏2.‏ مبطلات وضوء طبق آیه: رفتن به قضای حاجت، جنوب بودن؛
‏3.‏ در باره زنی که در ایام عادت ماهانه می باشد، چیزی گفته نشد. ‏
حالتی که نباید در آن به نماز نزدیک شد: ‏
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا ‏إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىَ تَغْتَسِلُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مِّنكُم ‏مِّن الْغَآئِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ ‏بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا
اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد در حال مستى به نماز نزديك نشويد تا زمانى كه ‏بدانيد چه مى‏گوييد و [نيز] در حال جنابت [وارد نماز نشويد] مگر اينكه ‏راهگذر باشيد تا غسل كنيد و اگر بيماريد يا در سفريد يا يكى از شما از ‏قضاى حاجت آمد يا با زنان آميزش كرده ‏ايد و آب نيافته‏ ايد پس بر خاكى پاك ‏تيمم كنيد و صورت و دستهايتان را مسح نماييد كه خدا بخشنده و آمرزنده است
باز هم در آیه در باره زنی که در ایام عادت ماهانه می باشد، چیزی گفته ‏نشد. ‏
اما آیه ای که در باره خود محیض نازل شده را بررسی کنیم:‏
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ ‏حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ ‏وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ ‏
از تو در باره عادت ماهانه [زنان] مى‏پرسند بگو آن رنجى است پس هنگام ‏عادت ماهانه از [آميزش با] زنان كناره گيرى كنيد و به آنان نزديك نشويد تا ‏پاك شوند پس چون پاك شدند از همان جا كه خدا به شما فرمان داده است با ‏آنان آميزش كنيد خداوند توبه‏ كاران و پاكيزگان را دوست ميدارد ‏
فقهاء آیه فوق را به عنوان دلیل بر حرام بودن نماز خواند ن  زنان در این ایام ‏می آورند. و چیزی که آنان را به اشتباه انداخت، واژه " تَطَهَّرْنَ " است که ‏می گویند زن محیض پاک نیست. و می گویند که در سوره مائده برای نماز ‏خواندن فرد باید پاک باشد. ‏
اما آنها انگار از این که واژه "طهارة" به سه معنی مادی، مجازی و معنوی ‏در قرآن آمده است، غافل ماندند. آنچه که برای نماز خداوند از ما می طلبد، ‏یک طهارت مجازی است، نه طهارت حقیقی به معنی تمیزی. و الا چه طور ‏می شود که با رفتن قضای حاجت باید به سر و پا مسح بکشیم. اعضای بدنی ‏که باید با شستن آن وضوء بگیریم هیچ ربطی با عضو بدن مبطل وضوء ‏ندارد. علاوه بر آن اگر آب نباشد باید تیمم کرد. از این امور آشکار می شود ‏که وضوء گرفتن یا غسل کردن یک تمیزی مجازی می باشد. ‏
پاک شدن از شرک یک تمیزی و طهارت معنوی است. مؤمن بعد از این که ‏مرتکب گناه می شود توبه می کند و به عنوان متطهر محبوب خداوند می شود ‏که این هم یک طهارت معنوی می باشد. به آیه 222 سوره بقره توجه کنید ‏خواهید دید که دو طهارت یکی تمیزی حقیقی و دیگری طهارت معنوی در یک ‏آیه آمده است:‏
‏ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ ‏حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ ‏وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ ‏
از تو در باره عادت ماهانه [زنان] مى‏پرسند بگو آن رنجى است پس هنگام ‏عادت ماهانه از [آميزش با] زنان كناره گيرى كنيد و به آنان نزديك نشويد تا ‏پاك شوند پس چون پاك شدند از همان جا كه خدا به شما فرمان داده است با ‏آنان آميزش كنيد خداوند توبه‏ كاران و پاكيزگان را دوست مى‏دارد
طهارت اول و دوم که آمده تمیزی حقیقی می باشد، اما سوم طهارت معنوی که ‏بعد از توبه کردن به دست می آيد.‏
علما که به زنان در ایام ماهانه نماز خواندن را حرام پنداشتند طهارت مجازی ‏که مطلوب نماز است، با طهارت حقیقی که شرط جواز نزدیکی جنسی می ‏باشد، با هم اشتباه گرفتند. ‏
در آیه محیض قُلْ هُوَ أَذًى یک اذیت معرفی شده است که اذیت دیگری در ‏سوره نساء آیه 102 مطرح شد:‏
وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا ‏سَجَدُواْ فَلْيَكُونُواْ مِن وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّواْ فَلْيُصَلُّواْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ ‏حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم ‏مَّيْلَةً وَاحِدَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَى أَن تَضَعُواْ ‏أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا
و هر گاه در ميان ايشان بودى و برايشان نماز برپا داشتى پس بايد گروهى از ‏آنان با تو [به نماز] ايستند و بايد جنگ‏افزارهاى خود را برگيرند و چون به ‏سجده رفتند [و نماز را تمام كردند] بايد پشت ‏سر شما قرار گيرند و گروه ‏ديگرى كه نماز نكرده‏ اند بايد بيايند و با تو نماز گزارند و البته جانب احتياط ‏را فرو نگذارند و جنگ‏ افزارهاى خود را برگيرند [زيرا] كافران آرزو مى‏كنند ‏كه شما از جنگ‏ افزارها و ساز و برگ خود غافل شويد تا ناگهان بر شما ‏يورش برند و اگر از باران در زحمتيد يا بيماريد گناهى بر شما نيست كه ‏جنگ افزارهاى خود را بر زمين نهيد ولى مواظب خود باشيد بى گمان خدا ‏براى كافران عذاب خفت‏ آورى آماده كرده است ‏
‏ در جنگی که واقعا یک سختی و رنج است، خداوند اجازه ترک نماز را نمی ‏دهد، می توانید قصر کنید اما ترک اصلا! چه طور می شود که زنی که در ‏اذیت معمولی که قابل مقایسه نیست با حالت جنگیدن، باید نماز را ترک کند؟!‏
دلیل دیگر: ‏
کسی که از یک عضو بدنش مثلا از مقعدش (بواسیر) خونریزی داشته باشد، ‏به عنوان صاحب عذر نماز را می خواند. زنی که استحاضه دارد نماز می ‏خواند. اگر خونریزی در اصل مانع برای نماز نمی باشد، مشکل زن محیض ‏چیست که نباید نماز را بخواند؟ خلاصه، هیچ دلیلی قرآنی و منطقی بر حرام ‏بودن نماز برای محیض وجود ندارد. ‏

 

نظریه ها

  • به نام خداوند مهرگستر خیلی مهربان
    ” إِذْ قَالَتِ الْمَلآئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ 45وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلاً وَمِنَ الصَّالِحِينَ46 قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكِ اللّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاء إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ 47آل عمران” “گداری گفته داراگشته های فرشته ای مریم چون خداوند مژده می دهدت به گفتاری ازش شناسه اش مسیح عیسی پسر مریم خیلی رخداری در نزدیک نیز واپسین نیز از نزدیک گشته گان 45هم گفتارمی کند مردمان در گهواره نیز میانسالی هم از سازنده کاران 46گفت پروردگارم که چون گونه می باشد برایم زاده ای هم نبوده می سایدم پوست آشکار آدمی گفت جور آن خداوند می آفریند چه می خواهد گداری پایان برد دستوری باز چون چه می گوید باش تا برایش باز می باشد 47خاندان عمران”
    درست است هیچ جای سخن خداوند به ناروا بودن نماز خواندن برای زنان بیمار یا خون دیده نیامده می توانند به دید بیماری بنگرند بیامیزند به خاکی باز بمالند به چیز سختی باز بمالند به رخ هم دستها تیمم یا همانند گفته تان بشورند دستها تا آرنج نیز بشویند به رخ هم بمالند به سر نیز بشویند به پا تا دو غوزک برای وضو
    خداوندا آیینت را بر ما روان کن

  • سلام علیکم و رحمةالله و برکاته.
    تا پیش از تدبّر در آیه‌ی شریفه‌ی ذیل، بنده هم به نماز حائض قائل بودم:

    وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ ﴿آل‌عمران: ٤٢﴾
    و هنگامی که فرشتگان گفتند: ای مریم! قطعاً خدا تو را برگزیده و پاک ساخته، و بر زنان جهانیان برتری داده است. (۳: ۴۲)

    به نظر می‌آید در این شریفه، “طهارت” با رفعِ دائمی آثار ناشی از گردش ساعتِ بیولوژیکی بدن بانوان برای مریم مقدّر شده و مورد تأکید قرار گرفته است.
    به مریم طهارت باطن عطاء شده بود. به این نشان که: …كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا … ﴿آل‌عمران: ٣٧﴾ امّا برای حضور در معبد طبق احکام یهود لازم بود که زنان نیز طهارت ظاهر داشته باشند و گویا در این آیه به همین پاکی اشاره شده است. این برداشت با توجّه به دستور نماز در آیه‌ی بعدی تقویت می‌شود:
    يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ ﴿آل‌عمران: ٤٣﴾
    ای مریم! فروتنانه برای پروردگارت به طاعت برخیز و سجده به جای آور و با رکوع کنندگان رکوع کن.

    و الله اعلم.

  • سلام
    مگر برای نماز خواندن نباید لباس پاک و تمیز بپوشیم؟
    مگر خون نجس نیست؟
    مگر نجاست باعث باطل شدن نماز نمیشود؟
    مگر خانمی که دوران عادت را طی میکند لباسش نجس نیست؟
    پس چگونه میتوان نماز خواند!؟

    • سلام
      خون مطلقا نجس نمی باشد. خوردنش حرام است

  • در حالت کسالت نباید به نماز ایستاد
    در این دوران هم خانم ها دچار رنج و کسالت هستند

    • آیات 101 102 و 103 سوره نسا را مطالعه فرمایید. رنجی بالاتر از جنگ نیست، ولی باز هم ترک نماز جایز نیست. آیا عادت ماهانه زنان رنجی سخت تر از جنگ است؟

  • بله درسته اگر دشمن در کمین نیست نماز را کامل باید خواند.
    در مورد عادت ….
    خیلی ها از شدت درد 2-3 روز در بستر میخوابند!
    همه ی استخوان های پا و کمر و ناحیه شکم دچار درد و ضعف شدید میشوند
    عده ای حتی از شدت درد دچار حالت تهوع و … میشوند
    دچار غم و افسردگی و دپرسی شدید میشوند که حتی بعضی به پزشک روانشناس مراجعه میکنند
    حتی راه رفتن و نشستن عادی هم مشکل هست
    چطور در چنین شرایطی میتوان به نماز و عبادت خداایستاد؟

    • درد داشته باشد نشسته و یا خوابیده بخوانند

  • سلام
    عرض کردید در حالت حیض مانعی برای نماز خواندن وجود ندارد و میتوان نماز خواند
    ولی در صفحه ی مربوط به پرسش رفتن مسجد در حالت حیض که گفته شده نمیتوان در حالت حیض نماز خواند!؟
    تکلیف چیست؟

    رفتن مسجد در حالت حیض
    http://www.dinwefetrat.com/?p=2119

    در صورتی که، در حالت حیض نمی توان نماز خواند چون طهارت از شروط نماز است. اما روزه گرفتن و یا به مسجد رفتن این شرط را ندارد، به این خاطر می توان در این ایام هم روزه گرفت هم وارد مسجد شد .

    • با عرض سلام و تشکر. از آنجا که فتوای قبلی ما در این موضوع متفاوت بود آن جمله بالا نوشته شده است. از این که به آن اشاره کردید بسیار متشکر هستیم

  • خواهش میکنم
    در همان صفحه سوال در مورد رفتن به مسجد بود،آخرین خط جمع بندی کرده اید به این صورت که:

    روزه گرفتن و یا به مسجد رفتن شرط طهارت را ندارد، به این خاطر می توان در این ایام هم روزه گرفت هم وارد مسجد شد .

    بحث در مورد مسجد هست با این حال شما در مورد روزه هم در این دوران روشن سازی کرده اید،پس نماز چی؟

    کاش در جمع بندی در مورد نماز هم مینوشتید تا جای هیچ شک و شبهه ای نباشد

    از لطف و رسیدگی شما بسیار سپاسگزارم

    • اصلاح شد از توجه شما متشکریم

  • واقعا براتون متاسفم!!!
    الان که این مطالب سخیفتون رو خوندم خدا رو شکر میکنم که از موالین و محبین اهل بیت طهارت هستم
    خجالت بکشید!!کمی به عقل خود،به قرآن،به روایات و احادیث مراجعه کنید.از مکتب نورانی اهل بیت رسول الله دوری نکنید

ما را در فضای مجازی دنبال کنید