دين وفطرت

آیا خرید و فروش درمقابل مساجد حرام است؟

 

سلام علیکم. من در شهر خود با کارهای تجاری مشغول هستم و جلوی مسجد مغازه ای  دارم. امروز چنین موضوعی را شنیده ام که خرید و فروش درمقابل مساجد جایز نیست و حتی حرام است.  آیا آیه ای  یا حدیثی در این زمینه وجود دارد؟ نظر جنابعالی در این مورد چیست؟

پاسخ:

علیکم سلام. هیچ آیه ای یا حدیثی وجود ندارد که خرید و فروش در نزدیک مساجد را منع کند. از تاریخ اسلام می خوانیم که در زمان پیامبر (ع) مسلمانان نیز در نزدیک مسجد تجارت می کردند.

بازرگانی و معامله  يكی ازمهمترین ضرورت‌های زندگی اجتماعی است که دین مبین اسلام آن را به‌عنوان يكی از منابع  درآمد حلال قرار داده است. خدای متعال در باره تجارت در کتاب خود می فرماید:

“الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ”

“آن کسانی که ربا خورند  برنخیزند جز به مانند آن که به وسوسه شیطان مخبّط و دیوانه شده. و آنان بدین سبب در این عمل زشت افتند که گویند فرقی بین تجارت و ربا نیست؛ حال آنکه خدا تجارت را حلال و ربا را حرام کرده. پس هر کس که اندرز (کتاب) خدا بدو رسد و از این عمل دست کشد خدا از گذشته او در گذرد و عاقبت کارش با خدا باشد، و کسانی که دست نکشند اهل جهنّمند و در آن جاوید معذّب خواهند بود” (بقره-۲۷۵).

ولی در جهت حفظ احترام مساجد خوب نیست که در داخل آنها تجارت شود. زیرا مسجد برای عبادت  به خداوند متعال  در نظر گرفته شده است. بنابر این تجارت کردن خارج از مسجد مانعی  ندارد.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید