دين وفطرت

آیا در رستورانت به مشتریان غیر مسلمان فروختن مشربات الکلی ویا گوشت خوک جایز هست؟

 

سلام واحترامات بنده در کانادا رستورانی دارم که اگر با غذاهای حلال که سرو می کنم مشتریان غیر مسلمان به خواست خود از رستوران من درخواست نوشیدنی های الکلی میکنند. ایا فروش این نوع نوشیدنی ها به غیر مسلمان جایز است یا خیر ؟ اگر گوشت خوک ومشروبات الکلی را نفروشم به  رستورانتم هیچ مشتری نمی آید ودرامد دیگری هم  ندارم ؟
اگر پول به دست امده از فروش نوشیدنی ها را به فقرا بدهم حکمش چه خواهد شد ؟

خوردن و فروختن گوشت و نوشیدنی های حرام از جمله ، گوشت خوک و انواع مردار  و مشروبات الکلی حرام باشد تفاوتی نمی کند که مشتریان شما مسلمان باشند و یا غیر مسلمان . به دلیل فرمایش الله تعالی : إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِیرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللّهِ (سوره بقره173) . خدای تعالی، تنها (گوشت) مردار، خون، گوشت خوک و آنچه را نام غیرِ خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام کرده است.

محرمات برای همه هستند بعبارتی دیگر احکام الهی برای همه بشریت یکسان هستند لذا اگر مسلمانی به غیر مسلمانی غذای حرام تقدیم کند همکاری در گناه نموده و نقض فرمان الهی بشمار می آید . در این باره خدای تعالی فرموده است : وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَی الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ (مائده 2).  و (هرگز) در راهه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) الله تعالی بپرهیزید که مجازات خدا شدید است. این دیدگاه همه اهل سنت است و در مواردی که آیات صریح وجودد دارد فقهای اهل سنت در صف قرار می گیرند.

سزاوار یک مسلمان است در پی روزی حلال باشد یقینا خدای تعالی او را کمک خواهد کرد و از جایی رزق اش را فراهم می سازد که گمان نمی برد. چنانچه الله تعالی فرموده است: وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا (طلاق2و3).  وو هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‏کند،و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‏دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‏کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‏رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‏ای قرار داده است.

همچنین قصد صدقه نمودن پول حاصل از منابع حرام موجب حلت آن نمی شود و همچنان عمل شما حرام می باشد .

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید