دين وفطرت
آیا دشنام دادن به “مقدسات” مشرکان جایز است؟

آیا دشنام دادن به “مقدسات” مشرکان جایز است؟

سلام علیکم.  استاد یک سوالی داشتم.

 در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک هنگام  مناظره علمی و دینی با مشرکان برخی از مسلمانان به “مقدسات” مشرکین  لعن و ناسزا می نویسند. آیا اینگونه رفتار در دین ما درست است؟  نظر شما چیست؟

و علیکم سلام.

شايسته نيست كه مسلمان به دیگران ناسزا گوید گرچه کافر  باشند. چون اهل حق باید بیشتر با اخلاق خوب دین مبین اسلام را تبلیغ نماید. مسلمان باید از فحش و ناسزا در حق جاهلان خودداری کند. چنانچه  بقول قران کریم رسول خدا (ص) برای مسلمانان “اسوه حسنه” هست ما هرگز از او این بی اخلاقی را ندیده و نشنیده ایم. علاوه بر این خدای متعال بر مسلمانان در این باره تذکر داده و به آنان توصیه کرده تا از ناسزاگویی به خدایان دروغین کفار پرهیز کنند. آیه مورد نظر اینچنین است:

وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ.

و آنهايى را كه جز خدا مى‏ خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد اين گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ايشان را از آنچه انجام مى‏ دادند آگاه خواهد ساخت. (انعام -6)

رسول خدا در توضیح این آیه می فرماید “و ایاکم و سب اعداء الله حیث یسمعونکم فیسبواالله عدوا بغیر علم” از دشنام گفتن به دشمنان خدا اجتناب کنید، هر جا (و هر وقت) که عناد و دشمنی خود را به گوش شما برسانند، زیرا ممکن است از روی دشمنی، و جهل و نادانی به خدا ( و دین) شما دشنام دهند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید