دين وفطرت

آیا روز قیامت همه انسان ها وارد جهنم می شوند؟!

آیا روز قیامت همه انسان ها وارد جهنم می شوند؟!

سلام علیکم.

آیا روز قیامت همه انسان ها وارد جهنم می شوند؟!

علیکم السلام.

نه خیر،  کتاب خدا جواب  به این پرسش به نحو روشنی داده و می فرماید در روز رستاخیز افرادی هست که آنها صدای دوزخ را نخواهند شنید.

لَا يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا وَهُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خَالِدُونَ

“صداى آن را نمى ‏شنوند و آنان در ميان آنچه دلهايشان بخواهد جاودانند” (۱۰۲انبیاء)

همچنین در قران تایید می شود که پیامبران و شهدا و صالحین نیز از همان اشخاص می باشند که وارد دوزخ نمی شوند و آنها به بهشت می روند.

قرآن  کریم به طور صریح اعلام می‌دارد و اهل جهنم را به ما نشان می دهد .

وَيَقُولُ الْإِنْسَانُ أَإِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا. أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا. فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا. ثُمَّ لَنَنْزِعَنَّ مِنْ كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِيًّا. ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلَى بِهَا صِلِيًّا.

و انسان مى‏ گويد آيا وقتى بميرم راستى زنده [از قبر] بيرون آورده مى ‏شوم. آيا انسان به ياد نمى ‏آورد كه ما او را قبلا آفريده‏ ايم و حال آنكه چيزى نبوده است . پس به پروردگارت سوگند كه آنها را با شياطين محشور خواهيم ساخت‏ سپس در حالى كه به زانو درآمده‏ اند آنان را گرداگرد دوزخ حاضر خواهيم كرد. آنگاه از هر دسته‏ اى كسانى از آنان را كه بر [خداى] رحمان سركش‏تر بوده‏ اند بيرون خواهيم كشيد . پس از آن به كسانى كه براى درآمدن به [جهنم] سزاوارترند خود داناتريم. (انبیاء 66-70)

قرآن در آیه زیر به چنین افرادی می پردازد:

و هيچ كس از شما نيست مگر [اينكه] در آن وارد مى‏ گردد اين [امر] همواره بر پروردگارت حكمى قطعى است( انبیاء 71)

به طور روشن، مفهوم آیات فوق این خواهد بود که  دوزخ به تمام اهل محشر نمایش داده می شود و همه حقانیت وعده خدای حکیم و عادل را با چشمهایشان نیز درک خواهند کرد و بعد اهل بهشت از دوزخیان جدا شده وارد بهشت می شوند.

علاوه بر این آیات 86-87 سوره مریم از گناهکاران بحث کرده می فرماید:

وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا. لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا

و مجرمان را با حال تشنگى به سوى دوزخ مى ‏رانيم. [آنان] اختيار شفاعت را ندارند جز آن كس كه از جانب [خداى] رحمان پيمانى گرفته است( مریم 86-87)

براین اساس، ادعای اینکه تمام مردم در روز رستاخیز به جهنم وارد می شود دور از واقعیت است و دروغ است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید