دين وفطرت
آیا  زن می تواند هم زمان با انجام کارهای آسپزخانه قران هم بخواند؟

آیا زن می تواند هم زمان با انجام کارهای آسپزخانه قران هم بخواند؟

استاد گرامى اگر زنى سوره هایی از قرآن را حفظ کرده باشد آیا می تواند هم زمان با انجام کارهای آسپزخانه قران هم بخواند؟ آيا خواندن قرآن بدون وضو جايز است ويا خير؟

یکی از با ارزش ترین عملها قرائت و خواندن قرآن است. این کار به حدی مهمت است که  خدای متعال در این مورد  در کتاب خود می فرماید: “فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛ (آنچه برای شما میسّر است قرآن بخوانید)

شایسته است که کسی که قران کریم را می خواند سعی نماید معنایش را نیز بفهمد چون هدف قرائت قران کریم فهم و ادراک معنی آن است. بهترین نوع قرائت قران این است که قاری در آیات قران تدبر نماید  چنانچه  در کتاب می فرماید:

“کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ  (ص: ۲۹)

(کتابی است مبارک که آن را به سوی تو نازل کرده‌ایم تا در آیات آن بیاندیشند و خردمندان پند گیرند)

اما در پاسخ به سؤال شما می توانم بگویم اگر کسی سوره های قران کریم را حفظ داشته باشد می تواند آن را در جاهایی مناسب مانند هنگام انجام آشپازخانه یا حین راندن ماشین و در شرایط گوناگون بخواند و اشکالی ندارد.

در خصوص خواند قران کریم بدون وضو هم باید گفت در این باره بارها نوشته ایم و یک بار دیگر به خوانندگان گرامی یادآوری می کنیم که خواندن و لمس قران کریم  بدون وضو مجاز است و اشکالی ندارد.

بعضی ها درباره حرمت لمس قران کریم بدون وضو آیه ۷۹ سوره مبارکه واقعه را دلیل می دهند:

“لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ . تَنْزِیلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِینَ”

جز پاکیزگان به آن دست نزنند. فرو آمده از سوى پروردگار جهانیان است

حال آنکه از این آیه به این نتیجه نمی آید که به متن قران کریم بدون وضو دست زدن حرام است. چون در متن آیه نمی گوید که “باید دست نزنند” در آیه می گوید ” دست نزنند” یعنی اگر بخواهند نمی توانند دست بزنند. و در این آیه “به آن” مقصود قران کریم نیست منظور از “آن” لوح محفوظ می شود.

ثانیا باید توجه کرد که هنگام نزول این آیه شریفه قران در دست ما مثل کتاب نبود که خدا دست زدن به آن بدون وضو حرام بفرماید. و ما قبل این  آیه لفظ “مکنون” آمده است و متن  قران کریم مکنون نیست و مکنون لوح محفوظ است.

ثالثا در باره وجوبت وضو هنگام لمس و تلاوت قران کریم احادیث صحیح وجود ندارد. بلعکس احادیث و روایات فراوانی وجود دارد که  وضو لازم نیست.

یکی از آنها را به خدمت خوانندگان گرامی تقدیم می کنیم:

“تلاوت قران و لمس به آن بدون وضو جایز است” (بخاری، ۳۷۷۳، مسلم ۳۸۹۰)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید