دين وفطرت

آیا لباس خاصی برای نماز وجود دارد؟

آیا لباس خاصی برای نماز وجود دارد؟

سلام علیکم استاد. می دانیم که خواند نماز بدون لباس درست نیست پس پا برهنه نماز خواند چطور است؟ آیا لباس خاصی برای نماز وجود دارد؟

پاسخ:

علیکم سلام.

رسول خدا (ص) برای نماز لباس خاصی نداشت. رسول خدا (ص) هر نوع لباسی که برایش فراهم می شد می پوشید و با آن لباسها نمازش را ادا می کرد. یعنی اینچنین نبود که بجایی با لباس دیگر برود و هنگام نماز لباس خاصی پوشد.

علاوه بر این عمامه ای داشت که آن را بر روی عرقچین بر سر می گذاشت و گاهی عمامه را بدون عرقچین تنها به سر می نهاد و گاهی عرقچین را نیز  بدون عمامه  به سر می نهاد.

داشتن لباس خاصی برای نماز پیامبر انجام نداده و آن را امر نکرده است. علاوه بر این پا برهنه نماز خواند اشکالی ندارد. برای نمازگزار  واجب است در نمازعورت خود را بپوشاند.

خدای متعال در کتاب خود به همه مردم، خواه زن باشد خواه مرد، دستور می دهد که خود را هنگام نماز بپوشانند. در آیه 31 سوره اعراف می فرماید:

یا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ

اي فرزندان آدم! زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد (یا در هنگام نماز)  با خود برداريد،

خداوند در اين آيه به مسلمانان دستور مي‎دهد وقتي مي‎خواهند نماز بخوانند بهترين لباسشان را  بپوشند. کلمه  “زینة”  در آیه آراستگی است.  و اين آراستگي اشاره به آراستن جسم  می باشد. این مساله نیز در آیه 26 سوره اعراف به خیلی واضح بیان شده است. توجه بفرمایید در آیه شریفه می فرماید:

يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

اى فرزندان آدم در حقيقت ما براى شما لباسى فرو فرستاديم كه عورتهاى شما را پوشيده مى دارد و [براى شما] زينتى است و[لى] بهترين جامه [لباس] تقوا است اين از نشانه‏ هاى [قدرت] خداست باشد كه متذكر شوند (اعراف 26)

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید