دين وفطرت

آیا دعاکردن به خدای متعال باالفاظ امر گناه نیست؟

هنگام دعا کردن از “وجه امری” استفاده می کنیم. آیا مراجعه کردن به خدای متعال با الفاظ امر گناه نیست؟

پاسخ:

من فکر نمی کنم کسی  با دعا کردن به خدای متعال قصد امر داشته  باشد.  وقتی ما از کسی چیزی می خواهیم  مگر از او خواهش نمی کنیم؟  مثلا اگر از کسی یک لیوان آب می خواهیم اینچنین می گوییم “لطفا به من آب بده” و یا ” به من کمک کن تا این کار را انجام دهم”. الان توجه فرمایید  در این دو جمله  وجه امری”بده” و کن” که استفاده شده است  تنها کلمه های “امر” نیست  بلکه همچنین خواهش است. مسئله اصلی در اینجا این است که  با گفتن این کلمات قصد انسان  چیست. در زبانهایی دیگر چون ترکی و عربی  نیز در چنین جمله ها از وجه امری استفاده می شود.

علاوه بر این دعا از بهترین ابزارهای رابطه انسان با خدای  متعال هست که خود  خداوند در قران کریم  انسان‌ را دعوت به انجام آن نموده است. چنانچه می فرماید: “وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ  أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ” (بقره 186)

“و چون بندگان من، مرا از تو پرسند، (بدانند که) من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من بگروند، باشد که راه یابند” در قران کریم نیز هنگام دعا از “وجه امری” استفاده شده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید