دين وفطرت

آیا نماز جمعه واجب نیست؟

 

در میان علماى شیعه و مجتهدان مذهب اثنى عشرى معتقدند که نماز جمعه در این زمان  یعنی در دوران “غیبت مهدی”  واجب نیست،  چون مشروعیت و وجوب نماز جمعه مشروط به وجود “امام معصوم” یا وجود شخصى است که از سوى “معصوم” نصب شده باشد. دیدگاه شما در این مورد چیست؟

دیدگاه ما را در مورد معصومیت و مهدویت می توانید از سایت ما “دین و فطرت” بخوانید.

ولی بطوری خلاصه عرض کنیم به خدمتتان که ما معصومیت و مهدویت  را که اهل تشیع قایلند قبول نداریم. طبق آیات قران کریم هیچ انسانی عاری از اشتباه نیست از جمله  پیامران و امامان.  ما اعتقاد بر عصمت آنها نداریم. و ما اعتقاد داریم که رسول دردریافت و رساندن وحی معصوم است. اما خود شخص نبی در امور دیگر دچار اشتباهات می شود.

اما دیدگاه ما  به سوال شما این است که آنان که امر قران را ترک می کنند در ضلالت هستند. نماز جمعه از صدر اسلام و امروز و تا روز قیامت واجب هست و هرگز متروک نمی شود. برپایى نماز جمعه اهمیت والایى دارد و  جایگاه مهم و والاى این نماز و نقش آن در اجتماع را  با مراجعه کردن به کتاب خدا می تواینم ادراک کرد.

خدای متعال اهمیت نماز جمعه در آیات زیر بیان می کند:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذكر خدا بشتابيد و داد و ستد را واگذاريد اگر بدانيد اين براى شما بهتر است. و چون نماز گزارده شد در [روى] زمين پراكنده گرديد و فضل خدا را جويا شويد و خدا را بسيار ياد كنيد باشد كه شما رستگار گرديد. (جمعه 9-10)

علاوه بر این،  نظر ما این است که آنان که برنامه ها می ریزند  و سعی می نمایند تا مردم را از نماز جمعه دورکنند هدفشان از بین بردن وحدت مسلمانان است. مسلمانان باید هوشیار باشند،   تنها با حفظ وحدت و همبستگی می‌توانند در برابر توطئه‌های دشمنان اسلام بایستند.  این وحدت را باید حفظ کرد.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید