دين وفطرت
ابلیس و حضرت آدم هر دو دریک جا بودند؟

ابلیس و حضرت آدم هر دو دریک جا بودند؟

در آیه 13 سوره مبارکه اعراف به ابلیس " فرو شو" گفته می شود. و درآیه 24 سوره مذکور دوباره همان امر به حضرت آدم گفته می شود. آیا از این آیات برمی آید که ابلیس و حضرت آدم هر دو دریک جا بودند؟

 جواب: بیایید به هر دو آیه نظری بیافکنیم:

 قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ (فرمود از آن فرو شو تو را نرسد كه در آن تكبر نمايى پس بيرون شو كه تو از خوارشدگانى)

 قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ. (فرمود فرود آييد كه بعضى از شما دشمن ديگريد و براى شما در زمين تا هنگامى قرارگاه و برخوردارى است)

 ابلیس از فرشتگان مقرب بوده است که با فرمان خداوند در خصوص سجده بر آدم مخالفت کرد و دلیل مخالفتش هم را این گونه بیان کرد که حاکی از تکبر و حسادتش بود: «قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طین. خداوند به ابلیس فرمود: وقتی دستور به سجده بر آدم دادم، چرا سجده نکردی؟ جواب داد: من از آدم بهترم، زیرا مرا از آتش و او را از خاک آفریدی.

از آیات قران بر می آید که ابلیس مقام عالی داشت و از فرشتگان مقرب محسوب می شد و مخالفت او با فرمان خداوند عالم او را از این منزلت بزرگ محروم کرد. در آیه کلمه "فرو شو" به این معنی است که او از مقام والا به پایین فرو شد. در اینجا یک نکته را باید عرض کرد که این دو آیه نه تنها حکایت حضرت آدم و ابلیس را خبر می دهد، در کنار این به تمام بشر درس مهمی می دهد و می آموزد که اگر از دستورها و قوانین خدای تعالی سرپیچی بکنند از مقام بالا فرود می آیند و از منزلت بزرگ محروم می شوند. آیات قرآن پاسخ این مشکل را ارائه داده است. آنجا که در کتاب خدا مطالب مهمی که باید درخصوص فلسفه خارج شدن حضرت آدم توجه کرد آن است که او هم به امر خداوند عالم نافرمانی کرد و به این سبب از مقام بالا و مکان بالا فرو شد. 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید