دين وفطرت

اذان به زبان محلی

اذان به زبان محلی

سوال: آیا هر شهر و یا منطقه ای می تواند به زبان محلی خودشان اذان بدهند؟

جواب: اذان، در سوره مائده 58، سوره جمعه 9، و در عمل کردهای پیامبر ثابت شده است؛ با کلمات و جملاتش به یک شعار و سنبل جهانی در آمده است. احترام به سنبلهای خداوند مانند احترام به خداوند است.

ا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْيَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ [1]

اي كساني كه ايمان آورده ‏ايد شعاير الهي (و مراسم حج را محترم بشمريد و مخالفت با آنها) را حلال ندانيد و نه ماه حرام را، و نه قربانيهاي بي نشان، و نشاندار، و نه آنها كه به قصد خانه خدا براي بدست آوردن فضل پروردگار و خشنودي او مي‏آيند، اما هنگامي كه از احرام بيرون آمديد صيد كردن براي شما مانعي ندارد، و خصومت به جمعيتي كه شما را از آمدن به مسجد الحرام (در سال حديبيه) مانع شدند نبايد شما را وادار به تعدي و تجاوز كند و (همواره) در راه نيكي و پرهيزگاري با هم تعاون كنيد و (هرگز) در راه گناه و تعدي همكاري ننمائيد و از خدا بپرهيزيد كه مجازاتش شديد است.

ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ [2]

حفظ شکل اصلی  جملات اذان که به حالت جهانی در آمده نشان دهندۀ این احترام است. اذان گفتن هر محل با زبان خودش  مشکلات فراوانی به دنبال خواهد داشت.

اذان، از روزی که پیامبر(ص) اولین مسجد را بنا کرد تا کنون، در تمام زمانها و مکانهای جغرافیایی، بین تمام مسلمانان به صورت سمبل اعتقادات مشترک در آمده است. اذان مانند شعار امت محمد(ص) است. این شعار تا زمانی که دنیا پا بر جاست، شعور  دینی مسلمانان را بیدار نگه خواهد داشت.

خواندن اذان به زبانها و لهجه های دیگر کار درستی نیست و باعث ایجاد نفاق و تفرقه می شود.

 


[1]  سوره مائده 5/2؛

[2]  سوره حج 22/32

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید