دين وفطرت

ارزش زنان در اسلام

با عرض سلام. من فارغ التحصیل دانشکده جامعه شناسی دانشگاه کپنهاگن هستم و در رابطه پایان نامه خود بسیاری از کتابهای اسلامی خواندم و من که خودم خانمی هستم ، در مورد نگرش نسبت به زنان در اسلام تحقیقاتی نمودم و در این باره چندین مقاله نیز نوشتم. ولی  باید اعتراف کنم که در حال حاضر فمینیست هستم. سوالی من این است که  چرا قرآن زن را مخلوق درجه دو و اصلا آفریده شده برای رفع نیازهای مرد معرفی می کند؟  بعنوان مثال در سوره بقره خواندم: “مرد بالاتر از زن است”، در سوره نساء “مردان باید بر زنان مسلط باشند”، در آیه ای دیگر “زن‌ها را کتک بزنید” می نویسد.  مگر این  موارد نقض حقوق زنان نیست؟  حتی در سوره تغابن خواندم که می نویسد ” زنان شما دشمنان شما هستند” آیا ارزش زن در اسلام این است؟

پاسخ:

علیکم سلام. از اینکه با ما تماس گرفتید و سوال کردید متشکریم خواننده گرامی. اگر سایت ما را دنبال می کنید و با فعالیت ما آشنا هستید ، پس می دانید که ما سالهاست که با ترجمه های اشتباه قرآن کریم و خرافات مذاهب در حال مبارزه هستیم و بنیاد سلیمانیه در حاضر مشغول ترجمه قرآن کریم می باشد. این بحث آنقدر مهم و جدی است که نمی توان آن را در مقاله کوچک به شما تقدیم بکنیم، بهتر است شما سایت ما را دنبال کنید و مقاله های دیگر را نیز مطالعه فرمایید.

اکنون آیاتی را که به عنوان مثال ذکر نمودید و کاملاً اشتباه فهمیده و سو تفاهم کردید مورد توجه شما قرار می هیم:

“و زنان طلاق داده شده بايد مدت سه پاكى انتظار كشند و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان دارند براى آنان روا نيست كه آنچه را خداوند در رحم آنان آفريده پوشيده دارند و شوهرانشان اگر سر آشتى دارند به بازآوردن آنان در اين [مدت] سزاوارترند و مانند همان [وظايفى] كه بر عهده زنان است به طور شايسته به نفع آنان است و مردان بر آنان درجه برترى دارند و خداوند توانا و حكيم است” (بقره 228)

وقتی آیه را به طور کامل می خوانیم ، روشن می شود برتری مردان در این آیه، بحث از حقوق زن و شوهر در مشکلات طلاق می‌باشد، نه قیاس ارزش دو انسان از دو جنسیت.

“اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر برخى از همسران شما و فرزندان شما دشمن شمايند از آنان بر حذر باشيد و اگر ببخشاييد و درگذريد و بيامرزيد به راستى خدا آمرزنده مهربان است” (تغابن 14)

اکنون ما از شما می پرسیم که در این آیه کجا نوشته شده است ” زنان شما دشمنان شما هستند”؟  محبت داشته باشید و آیه را دوباره بخوانید و دستتان را بر دلتان بگذارید و بخودتان جواب دهید. در زندگی استثنا نمی شود که فرزند یا همسر کسی دشمن او باشد و خدا می فرماید از آنها دوری کن، و البته اصلاح کنی و بیامرزی بهتر است. اینجا چه مشکلی می بینید؟

در آیه 34 سوره نساء می فرماید: “مردان را بر زنان تسلط و حق نگهبانی است به واسطه آن برتری که خدا برای بعضی بر بعضی مقرر داشته و هم به واسطه آنکه مردان از مال خود نفقه دهند، پس زنان شایسته مطیع شوهران و در غیبت آنان حافظ باشند از آن رو که خدا هم حفظ فرموده است. و زنانی که از نافرمانی آنان (در حقوق همسری) بیمناکید باید نخست آنان را موعظه کنید و از خوابگاه آنان دوری گزینید و  آنان را ترک کنید، چنانچه اطاعت کردند دیگر راهی بر آنها مجویید، که همانا خدا بزرگوار و عظیم الشأن است”

مردان متکفل سرپرسی و تدبیر زندگی زنان شان هستند و این تکلیف نیز به خاطر برخی از فضیلت‌هایی است که به آنان داده شده است. یعنی فضیلت، افتخارآور نیست، بلکه مسئولیت ‌آور است. علاوه بر این در کجای این آیه آمده که زنان را بزنید؟

مسئله “کتک زدن ” در ترجمه هایی که شما خواندید اشتباه است و درست ترجمه نشده است.  چون برخی مفسران ادعا می کنند که خدای تعالی در کتاب خود به مردان  اجازه کتک زدن همسرشان داده است. ولی چنانچه در بالا گفتیم  این دور از واقعیت است.  زنی که از طرف شوهرش رنجیده می شود او دیگر محبت و التفاط و عاطفه به شوهرش احساس نمی کند.

قران کریم می فرماید:

“ای کسانی که ایمان آورده اید! برای شما حلال نیست که از زنان ، از روی اکراه (و ایجاد ناراحتی برای آنها ، ) ارث ببرید! و آنان را تحت فشار قرار ندهید که قسمتی از آنچه را به آنها داده اید ( از مهر ) ، تملک کنید! مگر اینکه آنها عمل زشت آشکاری انجام دهند. و با آنان ، بطور شایسته رفتار کنید! و اگر از آنها ، ( بجهتی ) کراهت داشتید ، ( فوراً تصمیم به جدایی نگیرید! ) چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد ، و خداوند خیر فراوانی در آن قرار می دهد”. (سوره نسا آیه 19)

امیدواریم مقاله ای که به خدمتتان ارائه دادیم به شما کمک خواهد کرد تا دوباره درباره قرآن کریم بخوبی بیندیشید.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید