دين وفطرت

اگرکسی مشروبات الکلی بنوشد اما قادربه کنترل خود داشته باشد…

سلام علیکم.

یک فامل میانسال دارم که مرد خوبی است ولی سالهاست به مشروبات الکلی اعتیاد دارد. ولی هربار اقدام به ترک کرده ، موفق نشده است. ما نیز تغییر دادنش تلاش کردیم ولی بی نتیجه بوده است. سوال من به جنابعالی این است: اگرکسی مشروبات الکلی  بنوشد اما قادربه کنترل خود داشته باشد و  به مردم آسیب نمی رساند با خانواده اش مهربانانه رفتار بکند  چرا نوشیدنش حرام است؟

علیکم سلام

اعتیاد به الکل نیز یک بیماری است که امروز همه کشورهای جهان از آن رنج می برند. البته اعتیاد چیز خوبی نیست و اگر خوب بود شما نیز بعنوان فامل آن شخص نگران این موضوع نبودید. ترک الکل مانند ترک مواد مخدر کار آسانی هم نیست، بی تردید اگر کسی به الکل اعتیاد پیدا کرده باشد، بیمار محسوب می‌شود و باید درمان شود.

چنانچه فرمودید کسی که مشروبات الکلی می خورد و خودش را کنترل می نماید به این معنی نیست که مشروبات برای او مضر نیست. محققان به تجربه ثابت کرده اند که اثر الکل در نسل انسان تاثیرگزار است. “كسي كه در حين انقاد نطفه مست است، 35 درصد از عوارض الكليسم حاد را به فرزند خود منتقل می‌كند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند، صد در صد عوارض حاد در بچه ظاهر ميی شود، براساس آماري كه در اين زمينه وجود دارد، كودكاني كه زودتر از وقت طبيعي به دنيا آمده‌اند، از پدران و مادران الكلي 45 درصد و از مادران الكلي 31 درصد و از پدران الكلي 17 درصد بوده‌اند. كودكاني كه هنگام تولد توانايي زندگي را ندارند، از پدران الكلي 6 درصد و از مادران الكلي 45 درصد و نيز كودكاني كه فاقد نيروي كافي عقلايي و روحي بوده‌اند، از مادران الكلي 75 درصد و از پدران الكلي نيز 75 درصد بوده است”. این واقعیت نتیجه گیری کارشناسان از آمار جهانی است.

حرمت شراب در قران کریم بطور واضح ذکر شده و در آیات پروردگار ما می فرماید:

یسئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کبِیرٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَکبرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَ یسئَلُونَک مَا ذَا ینفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِک یبَینُ اللَّهُ لَکُمُ الاَیتِ لَعَلَّکمْ تَتَفَکَّرُونَ‏.(بقره 219)

در باره شراب و قمار، از تو می‏پرسند، بگو: «در آن دو، گناهی بزرگ، و سودهایی برای مردم است، و[لی‏] گناهشان از سودشان بزرگتر است. » و از تو می‏پرسند: «چه چیزی انفاق کنند؟» بگو: «مازاد [بر نیازمندی خود] را.» این گونه، خداوند آیات [خود را] برای شما روشن می‏گرداند، باشد که در [کار] دنیا و آخرت بیندیشید.

یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لا تَقْرَبُوا الصلَوةَ وَ أَنتُمْ سکَرَی حَتی تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَ لا جُنُباً إِلا عَابِرِی سبِیلٍ حَتی تَغْتَسِلُوا وَ إِن کُنتُم مَّرْضی أَوْ عَلی سفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنکُم مِّنَ الْغَائطِ أَوْ لَمَستُمُ النِّساءَ فَلَمْ تجِدُوا مَاءً فَتَیمَّمُوا صعِیداً طیباً فَامْسحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَ أَیدِیکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَفُواًّ غَفُوراً (نساء 24)

ای کسانی که ایمان آورده‏اید، در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا زمانی که بدانید چه می‏گویید؛ و [نیز] در حال جنابت [وارد نماز نشوید] -مگر اینکه راهگذر باشید- تا غسل کنید؛ و اگر بیمارید یا در سفرید یا یکی از شما از قضای حاجت آمد یا با زنان آمیزش کرده‏اید و آب نیافته‏اید، پس بر خاکی پاک تیمّم کنید، و صورت و دستهایتان را مسح نمایید، که خدا بخشنده و آمرزنده است.

یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِنَّمَا الخَْمْرُ وَ الْمَیسرُ وَ الأَنصاب وَ الأَزْلَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشیطنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ‏(مائده 90)

ای کسانی که ایمان آورده‏اید، شراب و قمار و بتها و تیرهای قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند. پس، از آنها دوری گزینید، باشد که رستگار شوید.

قرآن کريم شراب و قمار را عمل شيطاني دانسته و پيامبر (ص) شراب را اُم الخبائث معرفي مي كند، يعني: در رأس همه حرام ها و پلیدی ها قرار دارد.

خلاصه: ضررهاي اَلکل آنقدر زياد است که به گفته يکي از دانشمندان اگر دولت ها ضمانت کنند دروازه نيم از ميخانه ها را ببندند، مي توان ضمانت کرد که از نيمي بيمارستانها و تيمارستانها بي نياز شويم.

ازآنچه گفته شد، اگر درتجارت شراب سودي براي بشرباشد و يا فرضاً چند لحظه بي خبري وفراموش کردن غمها براي انسان سودي محسوب شود، زيان آن به درجات بيشتر، وسيع تر وطولاني تر است بطوري که اين دو با هم قابل مقايسه نيستند.

شراب غضب را تحريک نموده ونفس اماره را به طغيان سوق داده وقواي شهواني را تحريک وانسان را به ارتکاب فحشاء مي کشاند.

در بعد أخلاقي، در شخص الکلي عاطفه خانوادگي و محبت به زن و فرزند ضعيف مي شود بطوريکه مکرر ديده شده که پدران الكلي فرزندان خود را با دست خود کشته اند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید