دين وفطرت

برگزاری نماز جمعه با فاصله یک متر جایز هست؟

در تمام کشورهای جهان به دلیل شیوع کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد نمازگزاران با رعایت فاصله اجتماعی نماز جماعت را برپا می کنند.

خدای متعال در قران کریم به اهمیت نماز جمعه اشاره کرده و می فرماید:

“یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِکْرِ اللّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ…”

اى کسانى که ایمان آورده‌اید! هنگامى که براى نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوى ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این براى شما بهتر است اگر مى‌دانستید!…” (جمعه ۹)

با توجه به آیه مذکور متوجه می شویم که خداوند عالم به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور مى‌دهد، به محض شنیدن اذان برای اقامه فریضه نماز جمعه، به سوى آن بشتابند و نماز را ادا کنند. ولی نمی فرماید بین مردم چند متر باید فاصله ای  داشته باشد. امروز در جهان کنونی کارشناسان پزشکی می گویند که در تمام اماکن عمومی از جمله در مساجد نیز در راستای حفظ سلامت روانی و اجتماعی وجود فاصله بین نمازگزاران با امام و بین نمازگزاران با یکدیگرلازم است و وظیفه ما رعایت کردن به دستورات است. زیرا ما در این زمینه متخصص نیستیم وهر علمی متخصص خود را دارد. بنابر این برگزاری نماز جمعه در این شرایط اشکالی ندارد.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید