دين وفطرت

جوابی به ادعای اهل تشیع

 

آیا نام امام علی در قران وجود داشت؟

سلام علیکم استاد. شما می گویید  که قران کریم هرگز تحریف نشده و نخواهد شد. ولی علمای اهل تشیع اداعا می کنند که نام امام علی (رض) در سوره انشراح وجود داشت  اما در دوران خلفای دیگر از بین برده شد. نظر شما در این مورد چیست؟

علیکم سلام

پیش از آن که به پرسش شما پاسخ دهم، لازم است در خصوص معنای “تحریف در قرآن” مقداری روشنگری نمایم. بله، ما بارها در نوشته ها و سخنرانی هایمان به این مطلب اشاره کردیم که تحریف از ماده “حرف” در زبان عربی است، یعنی منحرف کردن یک چیز از مسیر اصلی و وضع اصلی که دارد یا باید داشته باشد و یا به کنار راندن و به حاشیه بردن. به عبارت دیگر، تحریف نوعی تغییر و تبدیل است. از جمله نبودن چیزی در جای خود نیز تحریف است. مثلا خدای متعال در در آیه ۱۱ سوره حج می فرماید:

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَهٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَهَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ

“و از میان مردم کسى است که خدا را فقط بر یک حال [و بدون عمل] مى ‏پرستد پس اگر خیرى به او برسد بدان اطمینان یابد و چون بلایى بدو رسد روى برتابد در دنیا و آخرت زیان دیده است این است همان زیان آشکار”

تحریف به این معنی نیست که کلمه تغییر داده شود بلکه به طریق اولی مراد تغییر معنی آن کلمه  است. به طور خلاصه، آنها که از دین مانند ابزاری در راستای باورها و سیاست خود استفاده می کنند متاسفانه شاید اگر می توانستند، معنی آیات قران را نیز تحریف می کردند. ولی خدا در باره حفظ ذکر را تا روز قیامت قول داده است.

خداوند متعال در قرآن کریم فرمود: “إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

“حقّا که ما این ذکر (قرآن) را فرو فرستادیم و به یقین ما خود آن را (از تحریف و نسخ و تمامیت مدت) نگهداریم / الحجر، 9″

اما سوال دیگر مطرح کرده اید که نام امام علی در قران کریم بوده و بعدها تحریف شده است، این سخن از اصل اشتباه است. ما نیز در برخی کتب تفسیر که مفسرین اهل تشیع نوشته اند خوانده ایم که گویا نام امام علی و اولادانش در قران کریم ذکر می شود. یکی از این آیات در سوره انشراح است: ” فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ. وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ” -“پس چون فراغت‏ يافتى به طاعت دركوش. و با اشتياق به سوى پروردگارت روى آور”

همان مفسرین این دو آیه را اینچنین تاویل می نمایند: وقتی از نبوت فارغ شدی علی را به عنوان امام برای مردم نصب کن.  و یا  “شرح صدر پیامبر (ص) به ولایت علی است”

و حال آنکه در این آیه سخنی از حضرت علی ندارد. البته حضرت علی شخصیتی است که در دامن رسول خدا تربیت یافته و بعد از بعثت پیامبر همیشه برای تبلیغ و دفاع دین اسلام تلاش کرده و نزد پیامبر خدا مقام بالایی داشت و از اصحاب مقربین آن حضرت بوده است. ولی برای اینکه شخصیت علی را بالا ببریم نباید با این ادعا که گویا نام آن حضرت در قران کریم وجود داشته  ولی تحریف گردیده است، در حق آن حضرت جفا روا داریم.  خود این ادعا به تهمت علیه امام علی است. اگر خود علی این ادعا را شنیده بود بی شک از آن ناراحت می شد.

متاسفانه مدعیان این فکر درک نمی کنند که گرچه قصدشان بالا بردن مقام علی است ولی ندانسته به دست دشمنان اسلام بهانه می دهند که گویا قران تحریف شده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید