دين وفطرت

حضرت پیامبر (ص) چند همسر داشت؟

نظر به روایاتی که در مورد همسران رسول الله (ص) به ما رسیده است نام همسران آن حضرت بدین ترتیب است:

  • خدیجه. 2) سوده 3) عائشه. 4) حفصه. 5) زینب. 6) ام سلمه. 7) جویریه. 8) ام حبیبه. 9) صفیه. 10) میمونه. 11) ماریا.

علت ازدواج هاى متعدد رسول خدا (ص) یك حركت سياسى و اجتماعی بوده و آن حضرت همچنین با این راه بین قبایل عرب پیوند ایجاد می کرد، چون در آن زمان ازدواج از مهمترین وحدت میان قبایل وجلوگيری از خونرزی به شمارمی آمد.

این نتیجه را از این واقعیت می گیریم که رسول خدا (ص) در دوران مکه غیر از ام المومنین خدیجه با زنی دیگر ازدواج نکرده است. و اگر ازدواجهای او از روی شهوترانی بوده و  حضرت در پی ارضای غرايز نفسانی می بود، وقتی خودش 25 ساله بود با زنی بیوه 40 سالگی که پانزده سال از او بزرگ تر است، ازدواج نمی کرد.  اما وقتی در خانواده آن حضرت در بین همسرانش که بعداً  مشکل ایجاد شد، بعد از این ازدواج زنان بر او تحریم شد. در آیه 52 سوره الاحزاب می خوانیم:  “لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاءُ مِنْ بَعْدُ وَلَا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ..” – ( از اين پس ديگر [گرفتن] زنان و نيز اينكه به جاى آنان زنان ديگرى بر تو حلال نيست…)

از این می توانیم نتیجه بگیریم که به همین دلیل ، اگر در موضوع ازدواج  مشکلی در یک خانواده بوجود آید ، مسلمان نباید بیش از یک زن ازدواج کند.

علاوه بر این همسران رسول الله و فرزندانشان با بیان قرآن کریم از  اهل بیت محسوب می شوند.

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

و در خانه ‏هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‏ اش را فرمان بريد خدا فقط مى‏ خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند (الاحزاب 33)

آیدین ملایم

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید