دين وفطرت

حکم تبریک گفتن کریسمس به مسیحیان

سلام علیکم.

من یک دوست  مسیحی دارم. آیا می توانم دراعیاد مسیحیان مثلا در جشن کریسمس به او تبریک بگوییم؟ آیا مرتکب گناه می شوم؟

علیکم سلام

اعیادی که ما مسلمانان جشن می گیریم  معلوم است، بنابر این جایز نیست مسلمان اعیاد غیر اسلامی را جشن بگیرد، ولی تبریک گفتن به اهل کتاب از نظر انسانی در اعیاد آنها اشکالی ندارد و حتی می توان به این نتیجه رسید که  چنین رفتار خوبی با آنها در راستای احترام به دیگر ادیان می تواند نگرش آنها نسبت به دین ما را تغییر دهد و می توانند با دین ما  از نزدیک آشنا شوند.

قرآن کریم قانون رفتار و پیوند میان مسلمان و غیر مسلمان را در کتاب خود اینچنین بیان نموده است:

“لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ*إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ”( ممتحنه 9 و 8)

(خداوند شما را باز نمي دارد از اين كه نيكي و بخشش بكنيد به كساني كه به سبب دين با شما نجنگيده اند و از شهر و ديارتان شما را بيرون نرانده اند . خداوند نيكوكاران را دوست مي دارد*بلكه خداوند شما را بازمي دارد از دوستي ورزيدن با كساني كه به خاطر دين با شما جنگيده اند ، و شما را از شهر و ديارتان بيرون رانده اند ، و براي اخراج شما پشتيباني كرده اند و ياري داده اند . كساني كه ايشان را به دوستي گيرند ، ظالم و ستمگرند)

گفتن “عیدتان مبارک باد” به غیر مسلمانان در اعیاد کریسمیس  یا دیگر عیدهای دینی آنه به معنی بزرگداشت آن روز نیست  بلکه نشانه رفتار خوبی یک مسلمان به انسانها می باشد. بنابراین مسلمان می تواند به مسیحیان تبریک کریسمس بگوید.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید