دين وفطرت

حکم نماز خواند در حالت بارداری

سوال:

من زنی باردار در ماه پنجم هستم ، و یک کودک دیگر 3 ساله نیز دارم. نمازهایم را تا حد امکان مراعات می کنم ، ولی  دوره اخیر نماز خواندن بطور ایستاده برای من کمی دشوار شده است، نمی دانم بعد از دو یا سه ماه چه طور خواهد شد؟ فکر می کنم بطور نشسته نیز نماز خواندن سخت می شود، آیا در دین ما در چنین شرایطی امتیازات یا  تسهیلاتی وجود دارد؟

پاسخ:

اسلام، دین آسانى است، نه سخت ‏گیرى و روح احکام اسلامی با سهولت و آسان گیری همراه است. خدای متعال می فرماید: لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا  (بقرة 2/286( ” خدا هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمی کند” یعنی تكالیف الهى، بیش از توان انسان نیست.

و ایضا می فرماید: مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (مائدة 5/6) ” خدا نمی خواهد بر شما تنگی و مشقت قرار دهد، بلکه می خواهد شما را [از آلودگی ها] پاک کند و نعمتش را بر شما تمام نماید، تا سپاس گزارید”

و در آیات دیگر می خوانیم: وما جعل عليكم في الدين من حرج (حج 22/78). وقال: لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ (فتح 48/17) ” بر نابينا ايرادى نيست، و بر لنگ ايرادى نيست، و بر بيمار هم ايرادى نيست،

این آیات بیانگر آن بود که خداوند متعال به هیچ وجه به ما سختی، شرمساری و پریشانی را امر نمی کند.

از عمران بن حصین روایت شده ‌که ‌گفته است‌: من بیماری بواسیر داشتم و در‌باره نماز گزاردن‌، از پیامبر (ص) پرسش نمودم‌، او گفت‌:” صل قائما، فإن لم تستطع فقاعدا، فإن لم تستطع فعل جنب. یعنی  ‌ایستاده نماز بگزار، اگر ایستاده نتوانستی نشسته آن را بگزار، اگر نشسته نیز نتوانستی بر پهلوی آن را بگزار”‌.

بنابر این اگر کسی نتواند نماز را ایستاده ادا کند، بهرگونه ‌که بتواند، آن را بخواند، چون چنانچه در آیاتی ذکر شده خداوند کسی را مکلف نمی‌سازد مگر به چیزی‌ که در توان وی باشد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید