دين وفطرت

ختنه کودکان (قسمت اول)

 

ختنه کردن  از جوانب پزشکی ، اخلاقی و دین

در سالهای اخیر ، ختنه در موضوعات پزشکی ، اخلاقی و مذهبی موضوعی بحث برانگیز بوده است. امیدواریم که این مقاله به اختلافات پاسخ دهد و نتیجه ای حاصل شود..

جنبه  پزشکی

طبق گزارش سال 2012 آکادمی اطفال آمریکا ، فواید  پزشکی ختنه نوزادان بیشتر از خطرات  است.  این گزارش  آکادمی اطفال آمریکا بحث جدیدی درباره ختنه کودکان باز کرده است..

در حالی که ختنه کودکان؛ عفونت ادراری ، فیموز ، بالانیت ، کاندیدیازیس ،     ,HİV,HPV عفونت پرخطر  زخم های دستگاه تناسلی ، سفلیس ، تریکوموناس واژینالیس ، دستگاه تناسلی مایکوپلاسما ، ویروس تبخال ویروس نوع 2 ، همان طوری که  باعث کاهش چشمگیر خطر ابتلا به ساندروئید ، سرطان آلت ، سرطان پروستات تأثیر منفی بر عملکردهای جنسی ندارد.

سن توصیه شده برای ختنه کودک بین 0 تا 1 سال است. از آنجا که نوجوانان بالغ از نظر جنسی / بالغ احتمالاً عوارض / موارد نامطلوب ، بهبودی سریعتر و هزینه کمتری دارند. ختنه کردن در این زمان تهدیدی برای سلامت روان شما نیست. اگر در سنین بین 0 تا 1 سال ختنه نشده باشد ، بهتر است از ختنه کودکان بین 3 تا 6 سال و به دلیل فوبیا برای کاستراسیون جلوگیری شود و از کودک انتظار داشته باشد که از 7 تا 10 سالگی برسد.

از این خلاصه مشخص است که مزایای پزشکی ختنه کودکان جراحی از خطرات بیشتر است و به همین دلیل توسط آکادمی اطفال آمریکا توصیه می شود. بنابرین ختنه شایعترین روش جراحی در آمریکا  است.

حتی در سالهای اخیر ، تعداد مردان ختنه شده در ایالت متحده از 79 درصد به 81 درصد رسیده است. مهمترین چیز در مورد ختنه – جنبه پزشکی – موضوع اختلاف نظر ، تأثیر عملکردهای جنسی دارد. اگر دقیقتر بگوییم ، احتمالاتی است که  ختنه تأثیر منفی بر عملکرد

موریس به طور سیستماتیک بیش از 50 مطالعه را بررسی کرده است که اثرات ختنه بر عملکردهای جنسی را بررسی می کند و در نتیجه مطالعات با کیفیت بالا گزارش داده است که ختنه هیچ تاثیری منفی بر عملکرد جنسی ندارد. طبق این بررسی منظم ، ختنه به ویژه در دوران نوزادی ، هیچ تأثیر منفی بر پارامترهای عملکرد جنسی مانند عملکرد نعوظ ، ترشح سریع ، مشکلات ارتوپدی ، احساسات جنسی و لذت نمی گذارد.

بر عکس، برخی مطالعات نشان می دهد که ختنه حداقل تأثیرات مثبتی بر عملکردهای جنسی دارد. به عنوان مثال ، فینک و آرک 123 مرد ختنه شده را در سن 18 سالگی مورد بررسی قرار دادند و گزارش دادند که بعد از ختنه ، عملکرد نعوظ بدتر نمی شود ، که احساس آلت تناسلی کاهش نمی یابد ، اما تغییری در فعالیت جنسی ایجاد نمی شود.

جنبه اخلاقی

بحث دیگر درباره ختنه ، تأثیر سلامت روان بر فرد است.

تاثیر ختنه  به سلامتی روانی  با توجه به ، جامعه / فرهنگ و عقیده متفاوت است. به عنوان مثال؛ در جامعه ای مانند کشور ما که ختنه رواج دارد ، ختنه در سلامت روان تأثیر مثبت دارد. در چنین جوامعی ، “ختنه شدن” نه بلکه “ختنه نشدن” نقصی است. حتی این یک وضعیت شرم آور است. برخی از کودکان ختنه نشده خودشان را نقص احساس می کنند ،و از این رو  شرمنده هستند و حتی خود را مرد واقعی نمی دانند. بنا بر این ختنه در ترکیه به معنای مردانگی و قدرت است.

مطالعات در کشور ما نشان می دهد که ختنه تأثیرات مثبتی بر سلامت روان دارد و ختنه نکردن می تواند به مشکلات روحی جدی منجر شود.

تأثیر مثبت دیگر ختنه بر سلامت روان این است که انگیزه متعادل پدر و پسر را حفظ می کند.

ختنه تأثیر مثبتی در رشد هویت جنسی کودک دارد. کسانی هستند که می گویند انجام ختنه بدون اجازه کودک یک تخلف اخلاقی است. آیا کسانی که این ادعا را دارند با در نظر گرفتن این رفار به کودکان  می توانند اخلاقی نبودن آن را  ابراز کنند؟.

جنبه پزشکی

ختنه در حقیقت یک فعالیت پزشکی است و یک امر مذهبی نیست و جنبه پزشکی این کار  بالا توضیح داده شده است.  وحرف آخر در مورد این موضوع باید طب بگوید.

در زمان های اخیر ، بحث و گفتگو در مورد حوزه مذهبی ختنه در حقیقت توسط کسانی آغاز شده و دفاع شده است که استدلال می کنند سنت نباید به بدن انسان دست زد و ختنه بطور مطلق حرام است. به نظر آنها ، ختنه “دخالت در بدن انسان است ، که به طور ایده آل توسط خدا خلق شده و  حرام است.”” .

در حالی که  برای تحریم چیزی باید آیه صریح باشد. و آیه در قرآن کریم در تحریم ختنه وجود ندارد. آیاتی که در مورد حرام بودن ختنه  ذکر می شود هیچ ارتباطی با موضوع ندارد. آیه ایکه بیش از همه  یادآوری می شود  ” براستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم ”  (تین/۴ )

بله ، خداوند متعال ما را به بهترین شکل ممکن ، چه به صورت و چه با روح ، آفریده است. با این حال ، آنچه در این آیه گفته می شود هیچ ارتباطی با زیبایی ظاهری ندارد. زیرا آیه ادامه می یابد:.

” سپس او را به پست‏ ترين [مراتب] پستى بازگردانيديم . مگر كسانى را كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‏ اند كه پاداشى بى‏ منت‏ خواهند داشت   (تین. ۵/ ۶)”

بنابراین ، وضعیت “ایده آل” یک فرد؛ وابسته از توانایی تمایز خوب ازبد می باشد.

به همین دلیل است که برخی از ما ایمان آورده و کارهای خوبی انجام می دهیم ، یعنی وقتی “احسن تقویم” را می پردازیم ، برخی از ما آن را نمی پردازیم و  به “اسفل سافلین” تنزل می کنیم. ما این کار را خودمان انجام می دهیم نه خدا. در نتیجه ، آیه هیچ ارتباطی با موضوع ندارد.

نویسنده: استاد زکی بایراکدار. (دانشکده پزشکی ارولوژی استانبول )

مترجم: علی رضا

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید