دين وفطرت
در مجالس گناه ننشینید

در مجالس گناه ننشینید

 

سوال:

علمایی می شناسیم که می گویند انسان بدون ائمه و شیخها و وسیله نمی تواند رضایت خدا را بدست آورد. آیا طبق قوانین قران ما باید با آنها مبارزه کنیم یا از آنها دور شویم؟

پاسخ:

در کتاب مقدس ما خدای متعال می فرماید:

و خداوند ( این حکم را ) در قرآن بر شما نازل کرده که هر گاه بشنوید افرادی آیات خدا را انکار و استهزا می کنند ، با آنها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند! و گر نه ، شما هم مثل آنان خواهید بود. خداوند ، منافقان و کافران را همگی در دوزخ جمع می کند.. سوره نساء 140

چنانچه در آیه می فرماید " با آنها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند!" بله. آگر چنین نکنید گفته های آنها را تایید کرده محسوب می شوید .


در سوره انعام که از سوره هاى مکى قرآن است در آیه 68 صریحا به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) دستور داده شده است که اگر مشاهده کنى کسانى نسبت به آیات قرآن استهزاء مى کنند و سخنان ناروا مى گویند، از آنها اعراض کن مسلم است که این حکم اختصاصى به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) ندارد بلکه یک دستور عمومى است که در شکل خطاب به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بیان شده ، و فلسفه آن هم کاملا روشن است ، زیرا این یک نوع مبارزه عملى به شکل منفى در برابر این گونه کارها است .
آیه مورد بحث بار دیگر این حکم اسلامى را تاکید مى کند و به مسلمانان هشدار مى دهد که : در قرآن به شما قبلا دستور داده شده که هنگامى بشنوید افرادى نسبت به آیات قرآن کفر مى ورزند و استهزاء مى کنند با آنها ننشینید تا از این کار صرفنظر کرده ، به مسائل دیگرى بپردازند.
(و قد نزل علیکم فى الکتاب ان اذا سمعتم آیات الله یکفر بها و یستهزء بها فلا تقعدوا معهم حتى یخوضوا فى حدیث غیره ).
سپس نتیجه این کار را چنین بیان مى کند که اگر شما در اینگونه مجالس ‍ شرکت کردید همانند آنها خواهید بود و سرنوشتتان سرنوشت آنها است
(انکم اذا مثلهم ).
باز براى تاکید این مطلب اضافه مى کند شرکت در این گونه جلسات نشانه روح نفاق است و خداوند منافقان و کافران را در دوزخ جمع مى کند.

(ان الله جامع المنافقین و الکافرین فى جهنم جمیعا).

عبد العزیز بایاندر

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید