دين وفطرت

در مورد کشتن حیوانات- آیا سگ واقعا نجس است؟

آیا این درست است که پیامبر (ص) دستور کشتن حیوانات مانند کلاغ، سگ، مار  داده است. و

آیا نگه داشتن سگ واقعا جایز نیست؟ آیا سگ نجس است؟

پاسخ:

از بین بردن حیوانات موذی باید گفت که کشتن حیوانات موذی، تا زمانی که ضرر به انسان می‌رسانند و یا احتمال ضرر رساندنشان وجود دارد جایز هست. چون انسان باید خود را از ضررهای جانواران محافظت نماید.

ولی اگر انسان در مکانی غیر مسکونی، مانند کوه‌ها و بیابان‌ها، ‌این حیوانات موذی را دید که در آن‌ جا هیچ خطری برای انسان و زندگی و آرامش او  نداشته و هیچ تهدیدی را متوجه او نمی‌کنند جایز نیست آنها را بکشد، چون حیوانات نیز مانند انسانها حق زندگی در این جهان دارد و جهان تنها به بنی آدم خلق نشده است.  بنابر این در مورد حیواناتی که جان انسان را تهدید نمی کند، کشتن آنها از جمله کلاغ جایز نیست، زیرا معمولاً خطری برای زندگی انسان ندارد.

قرآن كريم  از كلاغ به عنوان معلم فرزندان حضرت آدم ياد كرده است كه پس از كشتن برادرش نتوانست با جسد برادرش مقابله كند. در آیه 31 سوره مبارکه المائده می خوانیم:

“فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ”

“سپس خداوند زاغي را فرستاد كه در زمين جستجو (و كند و كاو) ميكرد تا به او نشان دهد چگونه جسد برادر خود را دفن كند، او گفت: واي بر من! آيا من نميتوانم مثل اين زاغ باشم و جسد برادر خود را دفن كنم، و سرانجام (از ترس رسوائي و بر اثر فشار وجدان از كار خود) پشيمان شد”

در مورد تربیت سگ، اگر برای مقصود مشروع از قبیل نگهبانی، شکار، همراهی با نابینا یا سایر وسایل مشروع باشد، اشکالی ندارد. سگ نیز مانند دیگر حیوانات توسط خدای متعال خلق شده است. در زمان ما نگهداری سگ برای نگهبانی و شکار،و سگی که امروزه مورد استفاده پلیس و نیروهای امداد می باشد بر همه ما معلوم است. پس چطور می شود که آن حیوانی که به انسان این قدر فایده می دهد از طرف پیامبر (ص) ملعون شمرده باشد؟ خدای متعال در قران کریم برای ما بیان کرده است که کدام حیوانات را بخوریم و کدامشان  را نخوریم.

علاوه بر این در کتاب خدا از نجاست سگ سخنی به میان نیامده است.  بی شک این حدیث صحیح نیست و نگهداری سگ از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.

بدین وسیله هیچ کجای قرآن نه به نجس بودن سگ اشاره ای شده و نه هیچ کلامی که تعبیری منفی در مورد سگ داشته باشد در این کتاب  خدا آمده است، قرآن حتی بصراحت اعلام کرده که حیوانی که سگ تربیت شده (شکاری) آن را صید کرده باشد پاک و حلال است

“يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ”

“از تو سوال مي‏كنند چه چيزها براي آنها حلال شده است بگو آنچه پاكيزه است براي شما حلال گرديده و (نيز صيد) حيوانات شكاري كه از آنچه خداوند به شما تعليم داده به آنها ياد داده‏ ايد (براي شما حلال است) پس از آنچه اين حيوانات براي شما (صيد مي‏كنند و) نگاه مي‏دارند بخوريد و نام خدا را (به هنگام فرستادن حيوان براي شكار) بر آن بريد و از خدا بپرهيزيد كه خداوند سريع الحساب است”

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید