دين وفطرت

دو آیه آخر سوره توبه بعداً به قرآن اضافه شده است؟

برخی ادعاها حاکی از آن است که دو آیه آخر سوره توبه بعداً به قرآن اضافه شده است. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

پاسخ:

شخصی بنام رشاد خليفه در بسط نظريه خود، بعد از اعمال حساب دو آيه پاياني سوره توبه از قرآن کریم  را که با نظريه‌اش هماهنگ نبود، تحريف شده دانست. اما وقتی به هر دو آیه نگاه کنید می بینید که هیچ تحریفی در آن وجود ندارد.

لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ

“قطعا براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است. پس اگر روى برتافتند بگو خدا مرا بس است هيچ معبودى جز او نيست بر او توكل كردم و او پروردگار عرش بزرگ است”

خدای متعال در کتاب خود در آیه نهم سوره حجر  می فرماید و از این آیه می‌توان برای اثبات پیراستگی قرآن از تحریف بهره گرفت:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

“ما قرآن را نازل كرديم، و ما بطور قطع آن را پاسداري مي‏كنيم”

این آیه به صراحت شهادت می دهد که کتاب خدا  از تحریف محفوظ مانده و تا ابد نیز مصون خواهد ماند و خدای متعال  در برابر تحریف‌کنندگان از کتاب خود دفاع خواهد کرد. علاوه بر این زياد نشدن چيزى بر قرآن كريم، مورد اجماع همه مسلمانان است و هيچ گونه حادثه اى كه منشأ احتمال افزايش چيزى بر قرآن شود ،روى نداده و هيچ سندى براى چنين احتمالى، قابل ارائه نيست. بنابر این این ادعا دروغ و دور از حقیقت است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید