دين وفطرت

آیا وقت نماز جمعه در قرآن کریم بیان شده است؟

سوال:

آیا وقت نماز جمعه در قرآن کریم بیان شده است؟

پاسخ:

در دین اسلام هیچ موضوعی وجود ندارد که قرآن کریم در مورد آن توضیح نداده باشد. همچنین وقت نماز جمعه نیز در قران کریم بیان شده است. خدای متعال در آیه نهم سوره جمعه می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

“يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا” ‌اي کسانی که ايمان آورديده‌ايد «إِذَا» زماني که «نُودِي» ندا شد صداي اذان بلند شد «إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ» روز جمعه که صداي نماز جمعه را شنيديد صداي اذان روز جمعه را شنيديد «فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ» سعي کنيد بدويد براي نماز جمعه «وَذَرُوا الْبَيْعَ» تجارت را ترک کنید «ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ»  این به نفع شما است «إِنْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ»  اگر بدانيد.

از اینجا معلوم می شود که نماز جمعه نمازی است که در وقت ظهر خوانده می شود زیرا مردم در آن زمان معمولاً به تجارت مشغولند.  بعضا سوال می دهند از کجا بدانیم که منظور از نمازجمعه در وقت نماز صبح نیست؟ هیچ کس در  زمان نماز فجر مغازه خود را برای تجارت باز نمی کند، چون مردم قبل از نماز صبح می خوابند و برای ادای نماز صبح بیدار می شوند و نماز صبح آغاز روز انسان می باشد.

همچنین غالبا  در هنگام نماز عصر اماکن تجاری نیز تعطیل است و در آن زمان نیازی به بستن اماکن تجاری برای نماز جمعه نیست.

بنابر این وقت نماز جمعه از اول ظهر است به مقداری كه اذان و خطبه ها و نماز مطابق معمول انجام شود و با گذشتن اين مقدار، وقت نماز جمعه پايان می يابد و چنانچه در آیه بعدی می فرماید “و چون نماز پایان گیرد، در زمین پراکنده شوید و از فضل و رزق خدا جویا شوید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید”

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید